Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Veiligheid / Geen tolerantiemarge meer bij snelheidsovertredingen

De Belgische regering creëert een nieuw nationaal parket om snelheids- en andere overtredingen efficiënter te behandelen. De tolerantiemarge voor kleine snelheidsinbreuken verdwijnt.

Overzicht :

Met de beslissing dat de tolerantiemarge voor overtredingen van de wegcode, al dan niet in verband met snelheid, verdwijnt, verwacht de overheid dat het boetes zal regenen en creëert daarom een nieuw nationaal parket dat zich gaat toeleggen op een zo efficiënt mogelijke afhandeling. Dit parket gaat onder de bevoegdheid van een 'superprocureur' vallen, die dit nieuwe tijdperk van nultolerantie in goede banen moet leiden.

Voor de verkeersveiligheid

De officiële motivatie voor deze bijsturing is het verhogen van de verkeersveiligheid, met het objectief om inbreuken maximaal te bestraffen, te beginnen met overdreven snelheid. Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) wil alle bestaande radars en trajectcontroles maximaal activeren, zowel overdag als 's nachts, en daarnaast zoveel mogelijk nieuwe installaties plaatsen.

Het nieuwe nationale parket zal de bestaande 14 lokale parketten en het federale parket vervoegen. Deze nieuwe juridische machine zal bestaan uit 3 magistraten (een tweetalige procureur en een Nederlandstalige en Franstalige assistent), bijgestaan door een 40-tal medewerkers.

Tolerantiemarge verdwijnt, technische marge blijft

Over het algemeen hanteren de magistraten vandaag, in de eerste plaats om de administratie overzichtelijk te houden, een zekere tolerantiemarge alvorens overtreders te beboeten, of de overtreding nu is vastgesteld door een vaste of mobiele radar, dan wel een trajectcontrole. Deze marge verdwijnt nog voor het einde van het jaar. Op de snelweg zal je dan beboet worden vanaf een gecorrigeerde snelheid van 121 km/u.

Die correctie blijft wel bestaan. Het gaat hier om de technische foutenmarge die gehanteerd wordt bij de meting van de snelheid. Deze theoretische marge is vastgelegd op 6% of 6 km/u.

Wanneer je bijvoorbeeld tegen 98 km/u geflitst wordt op een weg waar je 90 mag, dan houdt men bij de sanctie rekening met de gecorrigeerde snelheid. In dit geval worden er 6 eenheden van af getrokken en is het resultaat dus 92 km/u. Vandaag ziet men deze kleine overtreding dus nog door de vingers, maar vanaf eind 2021 zal je in dit geval een proces-verbaal ontvangen voor deze overtreding van 2 km/u, waarvoor een boete van 53 euro geldt.

>>> Zie ook - Overzichtstabel van snelheidsbeperkingen in Europa

UPDATE 23/12/2021

Het is nu officieel: de Kamer heeft het wetsvoorstel van minister Vincent Van Quickenborne voor de oprichting van een "centraal parket voor verkeersveiligheid" aangenomen. Dat zal vanaf 2022 operationeel zijn en dus bestaan uit 3 magistraten: een tweetalige officier van justitie, een Franstalige en een Nederlandstalige assistent, die bijgestaan worden door een veertigtal personeelsleden.

Web Editor

NIEUWSBRIEF

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken