Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Tesla: Controverse rond Autopilot 2.0

Geschreven door David Leclercq op 02-03-2017

Tesla kondigde met veel bombarie de lancering aan van zijn Autopilot 2.0, een fors geëvolueerde versie, zowel voor de soft- als voor de hardware. Mooi zo, maar de werkelijkheid ligt ver van de theorie.

Volgens heel wat bronnen, waaronder het erg ernstige Amerikaanse magazine Electrek valt de uitvouw van Tesla’s Autopilot 2.0 (dat werd verbeterd na een paar ongevallen, die echter nooit door het systeem waren veroorzaakt) wat licht uit. Nu blijkt namelijk dat het programma nog vooral in zijn Beta-versie werkt en dat van de 8 camera’s in de auto er maar één door Autopilot wordt gebruikt. Vreemd…

Controverse

Ook nu weer was het een van Tesla’s erg kritische klanten, en zo heeft het er veel, die ermee naar buiten kwam: hij kleefde tape over het grootste deel van de camera’s om aan te tonen dat slechts twee ervan door het zelfstandige rijsysteem worden gebruikt. Dat nieuws werd bevestigd door de specialisten van Electrek en door de Amerikaanse Tesla Motors Club. Electrek ging zelfs nog verder en meldde dat niet twee maar wel slechts één camera door het systeem wordt gebruikt, en wel die vooraan.

Tesla legt uit

Tesla heeft gereageerd en gaf aan dat het nog om een testfase gaat. De bedoeling is om het nieuwe systeem eerst gelijkwaardig te maken aan het oude. Kortom, de nieuwe Autopilot-software gebruikt nog steeds dezelfde zaken als de vorige automatische piloot. Tesla benadrukt: “we raden aan om te wachten tot de data van op zijn minst een paar honderd miljoen mijl of meer is verzameld om het systeem te valideren”. Die houding is helemaal niet naar de zin van de eigenaars, die veel geld hebben betaald om over dit nieuwe materiaal (8 camera’s) te kunnen beschikken, dat blijkbaar helemaal niet wordt gebruikt.

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten