Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Tesla: onveilige gordels in Model S

Geschreven door Laurent Norro op 10-07-2017

Een onafhankelijke Amerikaanse organisatie heeft de Tesla Model S aan een tweede reeks crashtests onderworpen. Daaruit bleek dat de veiligheidsgordels beter zouden moeten presteren.

Tesla slaagt er toch elke week weer in om op de ene of de andere manier in het nieuws te komen. Al is dat in dit meest recente verhaal niet in zijn voordeel. De berline Model S is namelijk niet geslaagd voor één onderdeel van de botsproeven van het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), een onafhankelijke organisatie die wordt gefinancierd door de Amerikaanse verzekeringssector.

Onvoldoende

Die organisatie onthulde dat de Tesla Model S voor de tweede keer niet voldoende bescherming bood bij een frontale aanrijding met gedeeltelijke overlap, zoals tegen een boom of een paal. Volgens het IIHS houdt de veiligheidsgordel de bestuurder niet goed genoeg tegen om te vermijden dat die teveel beweegt bij een ongeval. De organisatie meldt in een communiqué: “Het hoofdprobleem van de Model S is dat zijn veiligheidsgordel de torso van de dummy niet genoeg heeft vastgehouden waardoor zijn hoofd ondanks de airbag hard tegen het stuurwiel is geklapt”.

Tegenaanval

Uiteraard heeft een woordvoerder van Tesla de verdediging opgenomen: “De tests in opdracht van de regering door het federale verkeersveiligheidsagentschap NHTSA hebben aangetoond dat het risico op verwondingen in de Model S en Model X bij de laagste horen van alle geteste auto’s, waardoor zij de veiligste auto’s uit de geschiedenis zijn”. Maar omdat de IIHS en de NHTSA verschillende tests uitvoeren, is het moeilijk om te zeggen welke het meest waarheidsgetrouw zijn. De Californische constructeur denkt echter wel dat het “gordelprobleem” gemakkelijk op te lossen is. Het zit namelijk niet in de structuur van de auto, maar gewoon in een stuk uitrusting.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten