Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Volvo S60 ondergaat voetgangerdetectietests

Geschreven door Olivier Duquesne op 12-10-2009

Volvo heeft beelden verspreid van een gecamoufleerde S60 tijdens tests van het 'voetgangerdetectiesysteem' in de straten van Kopenhagen.

Inwoners van de Deense hoofdstad Kopenhagen konden vorige week de nieuwe, nog gecamoufleerde S60 tegenkomen terwijl die in reële omstandigheden tests onderging met betrekking tot de recentste technologie van de constructeur. Dit S60-prototype heeft een systeem aan boord dat voetgangers die voor de auto lopen, kan herkennen en automatisch het remsysteem bedient om een ongeval te vermijden indien de bestuurder niet op tijd reageert. Deze nieuwe technologie 'Collision Warning with Full Auto Brake and Pedestrian Detection' wordt in 2010 samen met de S60 gelanceerd.

Het systeem, dat tien jaar onderzoek en tests gevergd heeft, maakt gebruik van een in het radiatorrooster geïntegreerde bimodale radar, een camera die zich ter hoogte van de achteruitkijkspiegel bevindt, en een centrale eenheid. De radar detecteert voorwerpen en meet de afstand tot de auto, terwijl de camera het soort obstakel bepaalt. In geval van nood wordt de bestuurder eerst en vooral gewaarschuwd door een geluidssignaal en een knipperend 'Stop'-signaal dat op de voorruit wordt geprojecteerd door een head-updisplay. Indien de bestuurder niet reageert, en de aanrijding nakend is, kan de computer de volle remkracht benutten.

Natuurlijk hebben de ingenieurs die met de S60 reden, niet geprobeerd om op de voetgangers van Kopenhagen te mikken. Deze validatietest moest gewoon de efficiëntie van het systeem in smalle en drukke straten aantonen. De centrale unit moet namelijk tal van parameters beheren, zoals de verkeersdrukte, de omstandigheden en het klimaat. Volvo beschikte voor zijn computersimulaties al over reële gegevens van 500.000 kilometer alvorens over te gaan tot de laatste tests op de weg.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten