Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / ZF: hier is de centrale airbag

Geschreven door David Leclercq op 10-12-2015

Toeleverancier ZF heeft zopas een centrale airbag voorgesteld, die bij een zijdelingse aanrijding het risico op verwondingen sterk zou verminderen.

De Duitse toeleverancier ZF heeft dus zopas een nieuwe airbag onthuld. Het originele eraan is dat deze airbag zich bevindt tussen de twee voorste inzittenden in, die zo veel beter beschermd worden bij een zijdelingse botsing. Waarom niet?

De airbag zit verwerkt in de kussens

Volgens ZF vermindert deze airbag de verwondingen of risico’s op verwondingen in geval van een botsing langs opzij aanzienlijk, omdat de inzittende niet langer gekatapulteerd wordt, maar wel tegengehouden wordt door deze nieuwe airbag. Deze laatste komt uiteraard boven op de andere laterale airbag, die zich langs de kant van de deur bevindt. Op die manier worden de inzittenden bij een ongeval eigenlijk als het ware ingepakt. Als we Dirk Schultz, directeur engineering voor de afdeling airbags van ZF, mogen geloven, dan “zijn de risico’s voor de inzittende die aan de kant tegenover de botsing zit, echt groot. Uit een studie in de Verenigde Staten blijkt dat bijna 30 procent van de sterfgevallen als gevolg van een laterale aanrijding de personen betreft die aan de andere kant zaten dan die van de botsing. Een ander onderzoek, georganiseerd in Duitsland, toont aan dat bijna 30 procent van de ernstige verwondingen eveneens diezelfde inzittenden betreft, eveneens bij laterale aanrijdingen.”

Moduleerbaar

Deze nieuwe centrale airbag kan uiteraard aangepast worden aan de verschillende interieurs van de constructeurs, en dan voornamelijk dankzij het systeem met ‘bretellen’ die de driehoekige airbag leiden wanneer deze opengaat. Schultz voegt er nog aan toe: “We zien een toenemende belangstelling voor dit nieuwe type airbag en EuroNCAP is nieuwe testprotocols aan het uitwerken met betrekking tot een zijdelingse impact, voor 2018 en later. Zodra deze tests ingevoerd worden, zullen deze nieuwe airbags wellicht op heel wat voertuigen verplicht worden”.

Niet helemaal onbekend

Hoe dan ook, deze innovatie is dan wel in meerdere opzichten interessant, maar helemaal nieuw is ze niet. GM en Toyota stelden immers al een gelijkaardige airbag voor, en bij Toyota zelfs ook voor de plaatsen achterin.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten