Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Blogtests / Wat vind ik van de Peugeot 5008 1.5 BlueHDi GT?

Geschreven door Frédéric Kevers op

De Peugeot 5008 is nog altijd een vaste waarde in het segment van de compacte gezins-SUV's en is een commercieel succes voor de Franse constructeur. Wat vindt onze redacteur Frédéric Kevers ervan?

48.545 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

De Peugeot 5008 is het gezinsgerichte model bij uitstek in het gamma van de constructeur uit Sochaux. Deze ‘lange versie van de 3008’ biedt zeker meer ruimte, maar ook twee extra zitplaatsen indien nodig. Het model is echter vooral een essentieel commercieel element voor Peugeot, dat twee dieselvarianten van de 5008 blijft aanbieden, de 1.5 BlueHDi met 130 pk en de 2.0 BlueHDi met 180 pk, allebei gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. Ik bracht een weekje door met de minst krachtige versie.

Leuk

Test - 2022 Peugeot 5008 1.5 HDI GT - Moniteur Automobile

Van Peugeot zijn we het gewend dat het een zeer goed chassis aanbiedt met een uitstekend compromis tussen weggedrag en ophangingscomfort, en deze Peugeot 5008 is geen uitzondering op die regel. Natuurlijk vertoont hij door zijn gezinsroeping iets meer rolneiging dan een 308, maar ondanks zijn grotere bodemvrijheid en het feit dat zijn wielbasis langer is dan die van de 3008, vond ik dat hij nog altijd levendig, gezond en zelfs aangenaam reed op bochtige wegen. Het kleine stuurwiel geeft een indruk van goede communicatie met de vooras en de ophanging absorbeert oneffenheden in het wegdek uitstekend zonder onsamenhangend te worden als die laatste te uitgesproken zijn.

Dat comfort van goed allooi laat de inzittenden sereen van de reis genieten in het ruime en zeer goed afgewerkte interieur. De materiaalkeuze is oordeelkundig, ook al is die nog niet van topniveau, de stijl van de cockpit is elegant en lonend, met een speciale vermelding voor de batterij fysieke knoppen waarmee de meest essentiële functies worden bediend: airco, radio, vergrendeling, toegang tot de belangrijkste infotainmentmenu's. Mooi, goed gemaakt en makkelijk te gebruiken. Ik moet toegeven dat het me beviel, en dat is de eerste keer dat ik dat over een Peugeot zeg! Het andere sterke punt van de 5008 is de beschikbare ruimte. Laten we onszelf niet voor de gek houden, de klapstoelen in de koffer zijn er meer voor de schijn dan voor iets anders, maar ze kunnen van pas komen. Nee, het belangrijkste is de royale zitruimte op de tweede rij en het gevoel van ruimte dat het panoramische dak geeft. Dat alles met een riante en regelmatig gevormde bagageruimte in vijfzitsconfiguratie. En terwijl de afmetingen niet echt compact meer zijn, maakt de 360-gradencamera parkeermanoeuvres uiterst eenvoudig, zodat de 5008 ook in de stad een makkelijke metgezel blijft.

Bovendien schuilt het plezier van het reizen, of zelfs gewoon het rijden, voor een deel in zijn dieselmotor, gekoppeld aan de automatische versnellingsbak met 8 verhoudingen. Ik ben niet meer gewend om met een diesel te rijden, en ik moet toegeven dat de combinatie van romigheid, koppel en reactievermogen zeer te waarderen is. Wanneer de auto beladen is, stelt het gewicht de elasticiteit van de 1.5 BlueHDi weliswaar een beetje op de proef, maar in de meeste gevallen is het meer dan genoeg en doet de versnellingsbak perfect zijn werk. En na een koude start of onder zware belasting laat de viercilinder van zich horen, wat niet echt melodieus is, maar niet echt storend. Bovendien is deze motor niet te dorstig, wat niet te verwaarlozen is gezien de huidige brandstofprijzen.

Jammer

Test - 2022 Peugeot 5008 1.5 HDI GT - Moniteur Automobile

Deze Peugeot 5008 heeft me echter niet in alle opzichten verleid, verre van! Elke medaille heeft zijn keerzijde en voor elk positief punt is er wel een minpuntje... althans in mijn ogen. Maar waar te beginnen? Hoewel ik het interieur mooi vond, kan dat niet gezegd worden van het exterieur. Het gebrek aan evenwicht, het gevoel dat sommige delen inderhaast ontworpen zijn – de combinatie van de D-stijl/chroomafwerking op het achterste zijruitje is een ramp – en de ‘nodeloos’ overladen voorpartij geven me de indruk dat de ontwerpers van Peugeot niet geprobeerd te hebben een mooie auto te maken. ‘Splijtend’ is het woord dat ik zou gebruiken om het design van de 5008 te omschrijven.

Het interieur zelf is een lust voor het oog, het onderstel is aangenaam om te mennen, maar beide kampen naar mijn mening met een grote tekortkoming: de ergonomie van de rijhouding. Het kleine stuurwiel is leuk in een sportieve auto, maar minder in een lange SUV, des te meer als de stoelen zo slecht ontworpen zijn, met een onbestaande steun in de rug, een oncomfortabele rugleuning en een zitpositie die dichter bij een bureaustoel staat dan bij een huiskamerstoel, of een stoel in een rijdersauto. Een Peugeot onwaardig. Hallo Mr. Tavares, wat zou u ervan denken om gebruik te maken van Opels knowhow op dit gebied? Temeer omdat je, om een goed zicht op het scherm van het dashboard te behouden, het stuurwiel te laag moet zetten zodat de kleine diameter ervan het gebrek aan steun van de zetel een beetje kan compenseren. Jammer.

Mijn laatste klacht betreft het multimediasysteem. Ik begrijp dat Peugeot de bestuurder niet wil afleiden zodat hij zich kan concentreren op het rijden, maar hem dwingen Apple CarPlay of Android Auto te gebruiken om te profiteren van een bekwame, coherente en gebruiksvriendelijke interface gaat misschien een beetje te ver, niet? Vooral met een prijskaartje van meer dan 44.000 euro...

Dus

Eerlijk gezegd kan ik niet zeggen dat de Peugeot 5008 een slechte auto is – zijn commerciële resultaten bewijzen eerder het tegendeel. Maar het is duidelijk niet een model dat op mijn shortlist zou passen. Dat het multimediasysteem te wensen overlaat, kan me niet schelen, want ik gebruik Apple CarPlay. Maar het design van het exterieur en de iCockpit? Je houdt ervan of niet, en jammer genoeg behoor ik niet tot de eerste categorie. Maar het ontbreekt hem zeker niet aan kwaliteiten dankzij zijn evenwichtig chassis, een comfortabele ophanging en een royale binnenruimte. Hij kan zelfs bogen op een zeer geslaagde en zuinige combinatie van de 1.5 BlueHD en de achttrapsautomaat. Maar dat is voor mij nog steeds niet genoeg om een leeuw in mijn garage te zetten.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 5008

Web Editor

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker