Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Blogtests / Wat vind ik van de Mercedes GLB 180 d?

Onze redacteur Frédéric Kevers waardeert de nieuwe designrichting van Mercedes en is als veelrijder een verdediger van dieselmotoren. Maar wat vond hij van de GLB 180 d?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Is deze GLB een goede auto? Ja. Is het een 'echte' Mercedes? Bijna. Was ik verleid? Neen. Laten we niet rond de pot draaien: ik heb genoten van mijn week achter het stuur van de Mercedes GLB 180 d. Maar hoewel zijn kwaliteiten onbetwistbaar zijn, zijn er ook enkele kleine tekortkomingen die samen met zijn prijs hem de coherentie en aantrekkelijkheid ontnemen die nodig zijn om hem in mijn ogen echt interessant te maken. Het scheelde echter niet zo veel!

Leuk

Onder de SUV's van Mercedes houdt de GLB het midden tussen de GLA, compact, trendy en met een meer 'fun' imago, en de GLC, statutair, luxueus en gebouwd op een hoogwaardigere architectuur. De GLB bevalt me echter wel, met zijn meer vierkante uiterlijk dat me doet denken aan de GLK en hem duidelijker onderscheidt van de rest van het gamma, dat een beetje op de matroesjkapoppetjes lijkt. Ook een goede score voor zijn verhouding tussen formaat en binnenruimte, die beter is dan bij zijn grote broer. De AMG bodykit geeft hem echter een "m'as-tu vu"-kantje dat ik minder waardeer...

Voor mij betekent Mercedes comfort; en deze GLB heeft bewezen de reputatie van het merk met de ster waardig te zijn... of toch bijna. Ook al zijn er details die me enigszins storen, is één gebied waarin deze GLB uitblinkt het vermogen van zijn ophanging om je te beschermen tegen elke aanval van de weg waarop je rijdt. Natuurlijk worden de meer uitgesproken oneffenheden en andere vervormingen en kuilen niet uitgewist, maar je voelt nooit een schok in je onderrug. Hooguit een lichte wiebel, ondanks de grote velgen met de laagprofielbanden. De test van de Waalse wegen - Luik en Ardennen in het bijzonder - heeft de GLB dus met glans doorstaan!

Ik waardeerde ook de gebruiksvriendelijkheid van het interieur. Er is voldoende ruimte op de eerste twee rijen, en jonge kinderen zullen je niet vervloeken als ze op de klapstoeltjes op de derde rij moeten meereizen. De verschuifbare achterbank is handig om de boodschappen van twee weken op de kinderwagen van mijn jongste dochter te laden, en zij en haar oudere zus hebben nog steeds genoeg ruimte voor hun autostoeltjes en benen zonder de rugleuningen van de voorstoelen te misbruiken. Een zekere GLC doet het niet veel beter, ondanks dat hij een paar centimeter langer is. Voeg daarbij een zeer gemakkelijk aan te leren MBUX-interface, de aanwezigheid van fysieke knoppen voor de bediening van de airconditioning - met uitzondering van de temperatuurregeling - en de kwaliteit van het audiosysteem dat kinderen laat genieten van hun favoriete nummers zonder de ouders te beletten een rustig gesprek te voeren. Dus, is deze GLB 180d een goede wagen? Natuurlijk is dat zo!

Jammer

Zijn de bovengenoemde kwaliteiten voldoende om van de GLB 180d een 'echte' Mercedes te maken? Naar mijn mening, nee! Of in ieder geval niet helemaal. Want als je Mercedes zegt, zeg je premium en zeg je een zeer premium prijs. De verwachtingen van de klant zullen dus ook zeer hoog gespannen zijn. En in dit opzicht zijn er enkele vervelende details.

Met een prijs, inclusief opties, van meer dan 52.000 euro, waren mijn verwachtingen begrijpelijk hoog en ze werden niet allemaal ingelost. Het zit me dwars dat je voor deze prijs genoegen moet nemen met een licht geschuimd materiaal op de bovenkant van het dashboard en de deurbekleding en harde kunststoffen op het onderste deel, terwijl de "generalistische" merken het beter doen voor veel minder. Er is natuurlijk niets mis met de bouwkwaliteit en de precisie van de aankleding, maar de duivel zit in de details. Verder bracht de sportieve afwerking van "mijn" GLB nep carbon, "metalen" inzetstukken van geborsteld roestvrij nepstaal en rode stiksels met zich mee. Een beetje te veel naar mijn smaak.

Nog verontrustender is dat het chassis van deze GLB, ook al is het (zeer) comfortabel, te weinig stabiliteit biedt, zelfs in de Sport-stand. De volle prijs betalen voor een sportieve trim en aan het roer staan van een boot die rolt en schommelt als een Amerikaanse auto uit de jaren 90: bedankt, maar nee bedankt! Gelukkig is de ophanging nog verstelbaar, maar je verliest een essentiële kwaliteit voor een Mercedes zonder een dynamiek terug te krijgen die bijvoorbeeld een Peugeot 3008 waardig is. Nog verrassender is dat, terwijl het de kleinste motor is onder de kap, een tot 116 pk en 280 Nm geknepen 2.0 turbodiesel, het de vooras bij het starten aan tractie ontbreekt onder zware belasting. Het is wel waar dat het maximumkoppel al bij 1200 t/min vloeit. Tot slot, hoewel de besturing precies en goed gekalibreerd is, ontbreekt elk gevoel in het stuurwiel. Het is onmogelijk te weten wat er met de vooras aan de hand is, wat afbreuk doet aan het rijplezier.

Ondanks de €14.500 aan opties, lijdt deze GLB aan een paar tekortkomingen in de uitrusting, die bij veel concurrenten met veel minder pretentieuze prijzen wel standaard zijn. Erger nog, hoewel hij over een zeer geslaagd infotainmentsysteem beschikt, biedt hij geen conventionele USB-stekker aan en geeft hij de voorkeur aan USB-C. De combinatie van beide zou verstandiger zijn geweest, omdat veel klanten nog steeds een USB-kabel gebruiken, vooral wanneer het gaat om een smartphone met een appeltje.

Dus?

De Mercedes GLB 180d is een goede auto, een aangename gezinswagen en een comfortabele metgezel op lange reizen. Met een look die zich duidelijk onderscheidt van de GLA en GLC die hem flankeren, ontbreekt het hem niet aan persoonlijkheid. Natuurlijk heeft hij zijn gebreken, zoals alle auto's, maar sommige daarvan lijken mij niet door de vingers te zien gezien de prijzen die worden gevraagd. Soms zijn de kritieken slechts details, maar als je spreekt uit het hart, zijn het vaak de details die het hem doen.

Verwante testen

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLB

Web Editor

NIEUWSBRIEF