Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW X1

Na de succesvolle X3 is BMW Audi en Mercedes opnieuw te slim af met de X1, de eerste subcompacte premium SUV. Wij mochten alvast even kort kennismaken.

Prijs
NB

In tegenstelling tot wat de benaming X1 doet vermoeden, is deze BMW niet afgeleid van de 1-Reeks, maar wel van de Dreier, en meer bepaald van de vierwielaangedreven versie van de 3-Reeks Touring, waarvan hij de meeste technische elementen overneemt. In München worden auto's echter maar zelden gewoonweg gerecycleerd. Om te voldoen aan het ambitieuze bestek hebben de afstellers elementen van de 3-Reeks grondig herzien. Bij BMW wordt het hart van de X-modellen natuurlijk gevormd door hun vierwielaandrijving: een gestuurde meerschijvenkoppeling die hier gekenmerkt wordt door een nieuwe statische verdeling van het koppel over de voor- en de achteras (30/70, tegenover 40/60 bij de andere BMW's met vierwielaandrijving). De X1 voelt zich nog altijd in zijn sas op paden, maar het is verre van een acrobaat, een bedenking die trouwens bevestigd wordt door zijn beperkte bodemvrijheid (194 millimeter) en door het feit dat er maar één elektronisch rijhulpmiddel beschikbaar is voor heuvelachtige parcours (een afdaalhulp, die programmeerbaar is van 9 tot 30 km/h). Wat het rijden betreft, maakte de X1, die we konden testen op afgelegen wegen op Mallorca, van bij de eerste meters een uitstekende indruk, vooral met zijn permanente vierwielaandrijving in combinatie met het Performance Control (dat het binnenste achterwiel in een bocht afremt), die hem een levendigheid verschaft die tot op heden onbekend is onder de SUV's. De X1 is een echte bochtenheld, die door de sterke nadruk die bij de verdeling van het koppel wordt gelegd op de achteras, verduiveld effi ciënt stuurt. Voor zover we dit konden beoordelen tijdens een ritje van 20 kilometer, leek de ophanging ons vrij goed te filteren, maar was ze ook stugger dan die van een 3-Reeks.

BMW, dat in 1999 met de X5 op de SUV-trein sprong, is een van de grote specialisten van het genre geworden, in die mate dat het nu de beste modellen kan voorleggen qua weggedrag en rijplezier. Met de X1 gaat het Beierse merk verder op de ingeslagen weg. De X1 is niet alleen aangepast aan de trend van politieke correctheid, die vraagt om compactere voertuigen, maar legt ook nieuwe maatstaven inzake dynamische kwaliteiten.

U kunt de Eerste Test van de BMW X1 nalezen in AutoGids 773 van 10/6/2009.

In dit artikel : BMW, BMW X1

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars