Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jeep Renegade 1.3 150 pk 4x2: Verleidelijk

Tegelijkertijd met zijn technisch verwante neef Fiat 500X, heeft de Jeep Renegade ook recht op de 1,3 liter 4-cilinder van 150 pk en ook op de robotbak die hem vergezelt. En eerlijk gezegd: het loont de moeite om hem te overwegen.

29.145 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Het moet worden gezegd dat de 1.0 driecilinder van 120 pk een beetje nipt was in de Renegade. Met deze motor was hij zeker aangenaam om rustig mee te rijden, maar tegelijk ook weinig levendig en al bij al relatief onzuinig voor zijn cilinderinhoud. Dat is waarschijnlijk te wijten aan zijn ongunstige gewicht/vermogensverhouding.

Leve de 1.3 turbo

De 1,3 liter die onlangs werd geïntroduceerd in de Fiat 500X en de Renegade zou weleens een mooie carrière voor de boeg kunnen hebben bij de twee constructeurs. Hij is meer lineair dan sportief, soepel bij elk toerental en is een genot in alle omstandigheden. Maar het gewicht van de Renegade doet elke ‘sportieve’ neiging verdwijnen. Het plezier zit elders, in een vloeiende rijstijl (desgewenst ook snel). Je rijdt steeds ontspannen dankzij een goede geluidsisolatie, zowel voor de motor als in het interieur, en een verbazend algemeen comfort.

De besturing roept geen kritiek op en, vergeleken met de eerste Renegade, is het ‘weggevoel’ veel beter, wat de auto er niet van weerhoudt om je zeer snel op de hoogte te brengen van zijn limieten op slecht asfalt. Daar is hij eerder inefficiënt dan oncomfortabel. Maar de echte reden tot ergernis zit in de robotbak, die echt onaangenaam is tijdens manoeuvres waarbij de koppeling niet ‘pakt’ na een vertraging. Onaangenaam en zelfs stresserend in de stad, vooral bij het oprijden van een kruispunt… Onderweg toont hij zich daarentegen erg aangenaam, vooral tijdens – opnieuw – ontspannen rijden.

Ons verdict

In de Renegade toont deze 1,3 liter zich verleidelijk op veel manieren. Jammer dat de robotbak slecht overweg kan met manoeuvres. En daarnaast is het vergeleken met de Fiat 500X moeilijk om het verbruik te beperken: we merkten een verschil op van 0,7 l/100 km. Met als gevolg dat je een hele lichte voet nodig hebt om onder de 8 l/100 km te blijven.

In dit artikel : Jeep, Jeep Renegade

Geschreven door op

De concurrenten