Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review KGM Torres EVX Electric (2024): de elektrische versie getest

Geschreven door Klaas Janssens op

De KGM Torres is er nu ook als elektrische EVX. AutoGids doet de test.

De KGM Torres debuteerde eind 2023 als avontuurlijk gelijnde SUV, aangedreven door een 1,5-liter-turbobenzine van 163 pk. Met de keuze tussen voor- en vierwielaandrijving enerzijds en tussen een handgeschakelde en een automatische versnellingsbak anderzijds. KG Mobility, zoals Ssangyong tegenwoordig heet, voegt nu ook een 100% elektrische versie aan het gamma toe: de KGM Torres EVX.

Design KGM Torres EVX

KG Mobility zegent de 4,72 meter lange EVX met specifieke designelementen. Het hoekige koetswerkontwerp is dat van elke KGM Torres, maar de lichtblokken voor- en achteraan krijgen een specifieke lichtsignatuur, wat er samen met de vierkante led-modules op de voorzijde voor zorgt dat de elektrische SUV wat op de aanstaande Jeep Wagoneer S gaat lijken. Er zijn ook specifieke velgen voor de EVX (vanaf 18 duim), terwijl de sierpanelen op de C-stijlen hier zwart in de plaats van zilver kleuren.

Review KGM Torres EVX

Laat je niet om de tuin leiden door zijn avontuurlijke looks, want de KGM Torres EVX zal enkel met voorwielaandrijving aangeboden worden. Hoewel ze hun effect niet missen, zijn de stoere offroaddetails er enkel voor de schijn. Onder die grote bult op de achterklep schuilt bijvoorbeeld helemaal geen reservewiel. En aan de ogen op de motorkap kun je maar beter geen spankabels bevestigen. 

Interieur KGM Torres EVX

Binnenin gaan de wijzigingen tegenover de KGM Torres met verbrandingsmotor verder, want de elektrische EVX verwelkomt een hertekend dashboard waarbij de 12,3 inch metende displays voor instrumenten en infotainment één geheel vormen. De vormgeving mag er zijn, maar de indeling is niet overal even overzichtelijk en de reactietijd van het multimediascherm is aan de slome kant. Bovendien zijn er geen aparte knoppen om pakweg de airco te bedienen.

Review KGM Torres EVX

De gebruikte interieurmaterialen zijn bogal hard, maar de afwerking lijkt deugdelijk en de strakke vormgeving oogt modern. Je zit redelijk hoog en rechtop in de achtvoudig verstelbare stoelen van de KGM Torres EVX, wat een goed zicht op de weg oplevert. We hadden het stuur graag een beetje dichter naar ons toe kunnen trekken, maar dat is detailkritiek. Aan bewegingsruimte is er in elk geval geen gebrek en met een laadvolume van 839 liter is ook de koffer genereus te noemen.

Specificaties en prestaties KGM Torres EVX

Het elektrische aandrijfgeheel van de KGM Torres EVX houdt het bij een elektromotor die 207 pk en 339 Nm op de voorwielen zet. Dat is niet overdonderend veel, toch hebben de wielen moeite om het meteen beschikbare motorkoppel op het asfalt te zetten. De wegen lagen er glibberig bij, akkoord. Toch zouden betere banden en een degelijke tractiecontrole ervoor moeten zorgen dat die voorwielen minder snel gaan spinnen. En een vierwielaangedreven variant staat niet op de planning.

Review KGM Torres EVX

Hoewel de KGM de Torres EVX niet als atleet in de markt zet, volstaan de prestaties wel om vlot vooruit te komen. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 8,8 seconden, terwijl de topsnelheid elektronisch beperkt wordt tot 175 km/u. 

Rijbereik en laden KGM Torres EVX

De KGM Torres EVX maakt gebruikt van de LFP-bladebatterijen van BYD. Dat accupakket heeft een capaciteit van 73,4 kWh en kan snelladen met 145 kW, dus reken op een kleine 40 minuten om je batterij weer op 80% van zijn kunnen te brengen. Wisselstroom laden kan driefasig met 11 kW.

Review KGM Torres EVX

Hoewel de KGM Torres EVX niet over het meest aerodynamische koetswerk beschikt en toch 1,9 ton op de weegschaal zet, springt hij relatief zuinig om met energie. En dat resulteert in een WLTP-rijbereik van 462 kilometer. En ook tijdens onze testrit verbruikte de elektrische SUV niet zo gek veel, zodat je kan vertrouwen op de door de boordcomputer geafficheerde range.

Rijgedrag en comfort KGM Torres EVX

Bij de KGM Torres op benzine klaagden we over de te harde ophanging, die de SUV wat springerig maakt op geaccidenteerde wegen. Daar heeft de EVX veel minder last van. Dat wil niet zeggen dat de elektrische SUV echt goed rijdt, daarvoor is de afstelling van de besturing wat slordig en mist het weggedrag consistentie.

Bovendien word je tijdens het rijden te vaak op de vingers getikt door de overijverige en nogal brutaal reagerende rijhulpsystemen. Zodra je langer dan een fractie in je zijspiegels kijkt, krijg je een aanmaning om een koffiepauze in te lassen.

Review KGM Torres EVX

Er zijn vier rijmodi, toch als je ze vindt in op het centrale scherm van het infotainment. Naast Comfort kun je ook kiezen voor Eco, Sport en Weather, terwijl je de regeneratie kunt regelen via de peddels achter het stuurwiel. Groot zijn de verschillen niet, maar ze maken het rijden wel wat aangenamer.

Minder leuk is het stevige windgeruis, vooral op de snelweg ben je blij dat je de muziek wat luider kunt zetten. Een dubbele beglazing had soelaas kunnen brengen.

Prijs KGM Torres EVX

In België biedt invoerder Astara de elektrische KGM Torres EVX aan in drie uitrustingsniveaus: Bronze, Platinum en Titanium. Hoewel er tijdens de officiële perspresentatie van de Koreaanse SUV gesproken werd van een vanafprijs onder de 40.000 euro, hangt er een prijskaartje van 43.990 euro aan de Bronze genoemde instapversie.

Toch zal de Torres EVX van de Vlaamse EV-premie kunnen profiteren, want KG Mobility gebruikt een speciale korting om de prijs onder de grens van de 40.000 euro te duwen.  De eerste exemplaren worden momenteel klaargemaakt in Zeebrugge, dus de Belgische leveringen zijn voor binnenkort.

    • KGM Torres EVX BRONZE: vanaf 43.990 euro
    • KGM Torres EVX PLATINIUM: vanaf 47.990 euro
    • KGM Torres EVX TITANIUM: vanaf 51.990 euro

Verdict KGM Torres EVX

De KGM Torres ziet er niet alleen keurig uit, als EVX probeert hij ook relevant te zijn in een razendsnel veranderende automobiellandschap. Dat lukt slechts gedeeltelijk. De bouwstenen om er een interessante SUV van te maken, zijn zeker aanwezig. Maar om ook tot een homogeen totaalpakket te komen, moet er nog wat aan de details gesleuteld worden. Vooral de afstelling verdient wat extra aandacht wil de EVX een rol spelen in dit bijzonder competitieve EV-segment.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verwante testen

In dit artikel : KGM, KGM Torres

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker