Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Lexus LBX (2024): De Toyota Yaris Cross à la Lexus getest

Geschreven door Olivier Maloteaux op

Met de nieuwe Lexus LBX gaat het luxemerk van Toyota op zoek naar jongere klanten. AutoGids doet de test met de hybride SUV.

34.320 €

Terwijl de grotere UX (4,50 meter) op de technische basis van de (vorige) Toyota C-HR rust, deelt de 4,19 meter lange LBX zijn platform met de Toyota Yaris en Yaris Cross. Maar ondanks hun gedeelde DNA zijn er toch ook verschillen tussen de Lexus en zijn Toyota-neven. Zo worden die laatste in Frankrijk gebouwd, terwijl de LBX in Japan van de band rolt. Maar ook de verpakking is helemaal anders...

Koetswerk en afmetingen Lexus LBX

Kleine SUV’s en cross-over zijn er genoeg op onze markt, maar zowat allemaal zijn het mainstreammodellen. De nieuwe LBX is veel netter gemanierd, en treedt daarmee toe tot het nog erg selecte groepje van chique kleine SUV’s, waar hij de Audi Q2, DS 3 en Mini Countryman op zijn pad treft.

Of was het nu toch de A1 Sportback en Mini vijfdeurs? Want door zijn halfhoge silhouet zit de Lexus LBX een beetje tussen twee categorieën in, namelijk tussen die van de gewone B-segmentstadsauto’s en die van hun SUV-tegenhangers. 

Met hun LBX willen ze bij de Toyota-dochter dan ook van twee walletjes snoepen: enerzijds profiteren van de hype rond SUV’s, maar anderzijds toch de dynamische kwaliteiten bieden van een model dat dichter bij de grond ligt. Wat daarnaast ook nog bij de eerste aanblik opvalt, is dat de LBX er voor een Lexus verrassend klassiek uitziet, helemaal anders dan de hoekige (en soms wat gekunstelde) lijnen van de andere modellen van het merk. 

Review Lexus LBX Hybrid 2024

Interieur en kofferruimte Lexus LBX

Daarnaast ziet de LBX de dingen naar goede Lexus-gewoonte ook wat luxueuzer, zoals je meteen gewaarwordt wanneer je instapt: terwijl het dashboard bij de Yaris Cross bijna uitsluitend is opgebouwd uit harde en donkere kunststoffen, is dat hier aangekleed met mooiere materialen, zoals microvezel of een bijzonder knap ogend imitatieleder. 

Ook voor de stoelen kun je kiezen voor diezelfde twee materialen, hoewel Lexus ook nog altijd echt leder (semi-aniline) blijft aanbieden. Over het algemeen zijn afwerking en assemblage van een zeer hoog niveau, ondanks enkele streepjes harde kunststof hier en daar die niet bijster aangenaam aanvoelen – voor de klep van het handschoenkastje en voor de onderkant van de middenconsole bijvoorbeeld.

Nu ja, uiteindelijk zijn dat kleinigheden die geen afbreuk doen aan het chique kantje dat van het geheel uitgaat, waarbij je kunt kiezen uit meerdere kleuren voor stoel- en interieurbekleding. 

Review Lexus LBX Hybrid 2024

Wat de multimedia betreft, beschikt de Lexus LBX sowieso over digitale instrumenten (7 duim voor de basisversie, 12,3 duim voor alle andere varianten), gecombineerd met een rechthoekig centraal aanraakscherm met een diameter van 9,8 duim en een opvallend mooie resolutie. Uiteraard is het systeem compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, maar voor dat laatste heb je wel nog een kabel nodig. 

Als bestuurder zit je goed achter het stuur van deze kleine Lexus, maar voor de passagier naast je is de zithouding minder prettig: door de schuin oplopende vloer zit je daar met je voeten in een onnatuurlijke hoek, terwijl ook je bovenbenen maar weinig steun vinden in de stoelen. Maar het is nog altijd beter dan achterin: de achterdeuren van de LBX zijn klein, en de ruimte op de achterbank is beperkt, zowel voor je benen als in de breedte. De hoge gordellijn betekent bovendien dat de glaspartijen nogal klein uitvallen, waardoor je achterin snel een wat benepen gevoel krijgt – kinderen kunnen zelfs niet eens naar buiten kijken.

Een middelste passagier zit werkelijk opgepropt tussen de twee buitenste, en mag niet langer zijn dan 1,75 meter of hij schuurt tegen het dak aan – die plek is enkel geschikt voor kinderen dus… Bij gebrek aan een centrale armsteun is de rugleuning op alle plaatsen wel even comfortabel – dat is dan toch weer dat. Hoe dan ook verraadt het plaatsaanbod meteen dat de Lexus LBX op het platform van de Toyota Yaris staat, en niet dat van de Corolla. Naar een verschuifbare achterbank, of zelfs maar een verstelbare rugleuning zoals in sommige concurrenten zoek je trouwens tevergeefs. De moduleerbaarheid beperkt zich tot de essentie: een in twee ongelijke delen neerklapbare rug.

Review Lexus LBX Hybrid 2024

Specificaties en prestaties Lexus LBX

Het aandrijfgeheel van deze Lexus is – hoe kon het ook anders? – van de hybride soort. Er zijn geen varianten met alleen maar een benzinemotor, en in tegenstelling tot rivalen als de DS 3 of Mini Countryman is de LBX ook niet beschikbaar in een zuiver elektrische variant. De hybride aandrijving is die van de Yaris en Yaris Cross, maar dan in een nieuwe, krachtiger uitvoering (in totaal 136 pk), gekoppeld aan een nieuwe batterij.

Concreet koppelt de Lexus LBX een atmosferische benzinedriecilinder met indirecte inspuiting (vanwege minder uitstoot van partikels dan bij directe injectie) aan een elektromotor, gevoed door een batterij die vergelijkbaar is met de cellen in de grote RX. Ook de nikkel-metaalhydride accu (tegenover lithium-ion in de Yaris) van de LBX is namelijk ‘bipolair’, waardoor hij een hogere energiedichtheid heeft én sneller energie kan opnemen en weer vrijgeven.

Aangezien dit een HEV is en geen PHEV, kan de LBX niet aan het stopcontact of een laadstation worden opgeladen: de batterij wordt enkel gevoed door de benzinemotor en door vertragingsenergie te recupereren. In de praktijk kun je maar iets van een 2 kilometer afleggen puur op elektrokracht, maar de batterijcellen laden zo snel weer op dat je geregeld kunt profiteren van elektrische stukken. Met als gevolg dat het algemene rendement erg goed is: wij lieten over deze testrit, bestaande uit een mengeling van stad, bochtige buitenwegjes en snelweg, een gemiddelde optekenen van 5 l/100 km.

Het vermelden waard daarbij is dat deze LBX na de RX en de elektrische RZ de derde Lexus is die wordt uitgerust met de Predictive Efficient Drive-technologie, wat betekent dat de energierecuperatie zich automatisch aanpast aan de omstandigheden – bijvoorbeeld door automatisch de motorrem aan te spreken wanneer je een rotonde of een tragere voorligger nadert.

Review Lexus LBX Hybrid 2024

Rijgedrag Lexus LBX

De LBX is de eerste Lexus op Toyota’s TNGA-B-platform. Om het totale gewicht te beperken tot 1,3 ton zijn bepaalde koetswerkonderdelen uitgevoerd in aluminium (motorkap) of giethars (wielkasten, dorpels en onderkant van de deuren). De ophangingslay-out is klassiek én bekend van de Yaris Cross, met MacPhersons vooraan en een torsieas achteraan, maar het geheel kreeg wel een andere afstelling.

e onderstelingenieurs beweren daarbij het weggedrag van de kleine Audi’s, BMW’s en Mini’s voor ogen te hebben gehouden, om ons Europeanen beter te kunnen bekoren. En inderdaad: het compromis tussen comfort en dynamiek is uiterst geslaagd. De schokdempers staan weliswaar wat strak, maar niet in de mate dat het oncomfortabel wordt, terwijl duik-, rol- en steigerneigingen wel bijzonder goed ingetoomd worden. Voeg daar een voortrein aan toe die behoorlijk wat kan hebben, en je bekomt een auto die prettig levendig door de bocht gaat. Alleen wat meer feedback van het stuur was welkom geweest. 

Met in totaal 136 pk zijn de prestaties niet meteen verpletterend. En zoals meestal met Toyota’s hybride aandrijving en zijn planeetwielstelsel wordt de benzinemotor algauw de toeren ingejaagd zodra je wat meer punch verlangt, in een jammerende klaagzang die snel vermoeiend wordt. Kortom, zoals de andere Lexus-modellen komt de LBX beter tot zijn recht bij een rustiger rechtervoet.

Je schokvrij kunnen laten meevoeren met het andere verkeer, het heeft haast een kalmerend effect in ons hectische stadsverkeer. De topversie Relax en Cool zijn daar nóg beter tegen gewapend, met hun akoestisch gelaagde voorruit en voorste zijruiten. En wie zich zou laten afschrikken door de driecilinder in de neus: die is nooit ofte nimmer op een trilling te betrappen.

Review Lexus LBX Hybrid 2024

Belgische prijzen Lexus LBX

Er valt heel wat te configureren aan deze LBX, die in maar liefst vijf uitrustingsniveaus bestaat (met naast de basisversie nog de niveaus Elegant, Relax, Emotion en Cool), die dan ook nog eens kunnen worden aangevuld met tal van uitrustingspakketten. Kortom, niet simpel om daarin je weg te vinden…

Omdat de beschikbaarheid van die opties naar Aziatische gewoonte ook nog eens gebonden is aan bepaalde uitrustingsniveaus, kan de rekening snel oplopen als je bepaalde extra’s wilt: eventjes niet opletten en je zit zo aan 40.000 euro of zelfs meer. 

ONTDEK Overzicht van de prijzen van de nieuwe Lexus LBX

Gelukkig is zelfs de naamloze basisversie al meer dan behoorlijk uitgerust, met onder meer zeventienduimvelgen, een automatische airco, een achteruitrijcamera en navigatie. De duurdere niveaus voegen dingen toe die wel leuk zijn, maar strikt genomen niet onmisbaar, zoals het Mark Levinson-hifisysteem met dertien speakers.

Of de higtech luchtzuiveringsinstallatie van Panasonic, die via de ventilatiemonden nanopartikels water in het interieur blaast. Die zouden volgens Lexus de verspreiding van virussen en bacteriën moeten tegengaan, geurtjes moeten neutraliseren en zelfs de huid moeten hydrateren. Dat kan allemaal wel zijn, maar als dat al zo is, dan merk je daar op het eerste gezicht toch niet veel van. Nee, dan hadden wij liever een panoramadak gezien, maar dat biedt Lexus niet aan… terwijl het gek genoeg wél verkrijgbaar is voor de minder dure Yaris Cross.

Review Lexus LBX Hybrid 2024

Verdict Lexus LBX

Ondanks zijn compacte formaat is het luxueuze Lexus-universum in deze kleine LBX wel degelijk tastbaar. De Japanners zijn erin geslaagd om de technische basis van de Toyota Yaris Cross verder te verfijnen en ons een kleine, maar stijlvol-chique en trendy cross-over voor te schotelen, die ook nog een prettig bochtengedrag vertoont.

Of het daarmee gewonnen zaak is voor Lexus, is echter nog maar de vraag. Want ondanks alle kwaliteiten waarvoor het merk bekendstaat, gaat de Europese klant tot nog toe toch nog altijd liever bij Audi, Mini of zelfs DS aankloppen als het erom gaat veel geld uit te geven voor een (kleine) auto. Benieuwd of deze LBX daarin verandering kan brengen… 

  • Stijlvolle verpakking
  • Premium look & feel
  • Laag verbruik
  • Geen ruimtewonder
  • Aandrijfgeheel mist punch
  • Niet goedkoop

Verwante testen

In dit artikel : Lexus, Lexus LBX

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker