Nismo is pure cult in Japan. Al veertig jaar daagt de motorsportafdeling van Nissan er de fabrieksteams van Honda en Toyota uit, met een heuse collectie racewagens en -trofeeën tot gevolg. Op de openbare weg woedt dezelfde strijd tegen Type-R en wat ondertussen Gazoo Racing heet, ook al krijgt Europa daar maar een fractie van te zien.
In al die jaren zijn er bij ons welgeteld drie Nismo-versies langsgekomen: van de Juke, van de 370Z en van de GT-R ‘R35’. Die laatste verdween begin vorig jaar uit de brochures, samen met de reguliere versie van de supersportwagen. Sindsdien is het relatief stil rond het submerk, behalve dan in de racerij, waar Nissan de enige Japanse constructeur is die als fabrieksteam aan de Formula E deelneemt.
Concept: specs en prestaties Nissan Ariya Nismo
Het mag dus niet verbazen dat de nieuwste Nismo een EV is geworden. Als basis dient de Ariya in zijn vierwielaangedreven e-4orce-versie, met dat verschil dat het vermogen van de twee motoren wordt opgetrokken naar twee keer 160 kW, oftewel 435 pk in het totaal. Met de komst van deze Nismo komt de Performance-versie van de Ariya te vervallen, die uiteindelijk toch ook al 394 pk sterk was – zonder inbreng van Nismo.

Spectaculair is het vermogen dus niet gestegen, net zomin als de prestatiecijfers uitzonderlijk zijn voor een sportieve EV. Met een 0-tot-100-tijd van 5 seconden situeert de Nissan Ariya Nismo zich eerder in de middenmoot, terwijl de (irrelevante) topsnelheid nog altijd 200 km/u bedraagt.
Onderstel: chassisaanpassingen Nissan Ariya Nismo
Nissan is er dan ook als de kippen bij om te zeggen dat de Ariya Nismo absoluut geen concurrent is van de Hyundai Ioniq 5N of de Kia EV6 GT. Eerder van hun respectieve N-Line- en GT Line-varianten, die weliswaar sportief aangekleed zijn, maar geen uitzonderlijk dynamische ambities koesteren. Toch dekt ook die bewering de lading niet helemaal. In tegenstelling tot dergelijke uitvoeringen is de Ariya Nismo wel degelijk mechanisch aangepakt, met name wat zijn wegligging betreft.

Zo rolt deze Nissan om te beginnen op specifieke twintigduimvelgen met plakkerige Michelin Pilot Sport EV-banden, die samen met de agressieve spoilers 20 procent rijbereik kosten, maar wel voor extra grip en snedigheid zorgen. Schokdempers, veren en de voorste stabilisatorstang zijn ook specifiek voor de Nismo-versie, in tegenstelling tot de remmen, die op de bekrachtiging na standaard blijven.
Rijgedrag en rijbereik Nissan Ariya Nismo
De rest van de aanpassingen valt onder de kopjes ‘esthetiek’ en ‘software’. Met dat laatste kan je bij EV’s namelijk veel aanpassen, zoals de sturing van de elektromotoren. Die leveren onder normale omstandigheden evenveel vermogen aan de vooras als aan de achteras, maar hier kan de standaard 50/50-split tot 40/60 variëren in het voordeel van de achterwielen. De Nismo-rijmodus voegt ook een grotere stuurweerstand toe aan de tweespakige hoepel en laat het acceleratiepedaal flukser reageren.

Bovendien zijn alleen in dat rijprogramma alle 435 paarden op het appel, ook al zijn de verschillen met de standaardrijmodus uiteindelijk vrij subtiel. Niet zo subtiel is het Star Wars-achtige geluid dat er in de Nismo-stand verplicht bijkomt. Bovendien is er geen persoonlijke rijmodus voorhanden om instellingen naar eigen smaak te combineren. Of de opvallende voorbumper met zijdelingse luchtgordijnen en de kofferspoiler dat gemis goedmaken, laten we graag aan eenieders smaakoordeel over.
Het goede nieuws is dat al die detailaanpassingen samen toch een genietbare EV opleveren
Het goede nieuws is dat al die detailaanpassingen samen toch een genietbare EV opleveren. De WLTP-actieradius mag dan wel tot 417 kilometer gezakt zijn, het instuurgedrag is enthousiast en de stabiliteit zijn voorbeeldig. Zeker zo goed zijn de passieve schokdempers, die een puike balans vinden tussen comfort en sportiviteit. Rij deze Ariya Nismo op 80 procent van zijn potentieel en er valt best wat rijplezier mee te beleven, met prestaties die prima bemeten zijn zodra de 2.218 kilogram zware koets eenmaal in beweging is.

Voor straatgebruik volstaan de standaardremmen overigens prima, terwijl ook het pedaalgevoel patent is. Gadgets als een lanceerhulp of een driftmodus heeft deze Ariya niet, net zomin als de remwerking van de inschakelbare eenpedaalmodus (of e-pedal in Nissan-taal) te regelen valt. Maar zelfs dat zijn geen dealbreakers voor een kundig pakket dat zijn dubbelrol als gezinswagen en elektrische stuurmansauto prima invult.
Belgische prijs Nissan Ariya Nismo
Wat potentiële kopers misschien wél gaat afschrikken, is de prijs van 65.990 euro. Toegegeven, daarvoor krijg je een full-option-uitvoering waarbij zelfs de metaalglanslak in vier mogelijke tinten standaard is, maar het blijft toch een smak geld als je de elektrische specificaties van de Ariya Nismo met die van de concurrentie vergelijkt. DC-snelladen kan bijvoorbeeld maar tot 130 kW (zij het wel met een redelijk vlakke laadcurve), terwijl een gecombineerd WLTP-verbruik van 24,5 kWh/100 km fors mag worden genoemd.
Conclusie Nissan Ariya Nismo
Een Nismo-embleem op de elektrische Ariya plakken, het is best een gewaagde zet: voor fans van het eerste uur is het ongetwijfeld vloeken in de kerk, voor Belgische leaserijders wellicht een spoiler te ver. Wie de sprong toch waagt, vindt in de Ariya Nismo een ruime EV die prettig hoekt, voldoende snel is en zijn roeping als gezinswagen niet verloochent.
Helaas schiet deze versie er wel wat rijbereik bij in, terwijl anderzijds zijn maximale laadvermogen op 130 kW blijft steken. Bovendien zijn er sinds de introductie van de Ariya in 2022 heel wat uitdagers bijgekomen in deze klasse die veel meer voor een stuk minder bieden – zij het niet noodzakelijk met dezelfde dynamische kwaliteiten als deze Japanse inzending.