Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Nissan Micra (2025) - meer dan copy-paste?

Geschreven door Xavier Daffe op

Na veertig jaar en zes miljoen verkochte exemplaren slaat de Nissan Micra een pagina om: hij bestaat voortaan enkel nog puur elektrisch, waarbij de link met de Renault 5 zonneklaar is. AutoGIds doet de test.

34.450 €

Zes generaties, een carrière van veertig jaar, meer dan zes miljoen verkochte exemplaren: het zijn cijfers waar menig autobouwer jaloers op zou zijn, en toch is de Nissan Micra ondanks dat succes altijd op zoek geweest naar zijn identiteit. In die veertig jaar is hij zowat alles geweest: nu eens een hippe vogel, dan weer een grijze muis, maar een echte lijn viel er niet op te trekken.

Deze zesde generatie knipt de banden met die voorgangers nu zelfs helemaal door. Was de vorige generatie nog een doorslagje van de Clio (maar dan met een volledig ander kleedje), dan is de nieuwe een kloon van de Renault 5 E-Tech Electric.

Algemeen ontwerp Nissan Micra

Dat de Renault 5 als mal gediend heeft voor de nieuwe Micra, blijkt ook uit de proporties: met een lengte van 3,97 meter, een breedte van 1,83 meter en een hoogte van 1,50 meter zijn de twee qua afmetingen identiek. Esthetisch doet de Micra VI nochtans zijn best om zich te onderscheiden van zijn Franse donor.

Review Nissan Micra Electric (2025) - eerste test AutoGids

De Europese designstudio van Nissan in Londen heeft voor het lijnenspel duidelijk gekeken naar de derde generatie (2003-2010), allicht ook de meest charismatische uit de bloedlijn. De ronde koplampen en achterlichten mag je dan ook zien als een vette knipoog naar die Micra III, net als het bolronde silhouet en enkele originele details.

Al die dingen samen geven het geheel toch nog een eigen visuele identiteit, ook al schemert de Renault 5 natuurlijk onvermijdelijk door in de proporties. De zes beschikbare koetswerkkleuren (al dan niet in combinatie met een dak in contrasterende kleur), zijn wat minder flashy dan de tinten voor de Renault 5: wit, zwart, grijs, rood en twee soorten blauw.

Review Nissan Micra Electric (2025) - eerste test AutoGids

Van knalgeel of grasgroen dus geen sprake… Volgens Nissan is dat een bewuste keuze, gemaakt vanuit wat de Japanners omschrijven als “een langetermijnstrategie”: als de hype rond Renault 5 eenmaal is gaan liggen, hopen ze op die manier met hun Micra een “matuurder” (sic) cliënteel te kunnen aanspreken.

Aandrijving en laadkenmerken Nissan Micra

Uiteraard neemt de Micra van de 5 E-Tech ook het AmpR Small-platform over, en ook de twee beschikbare aandrijfgehelen kennen we van de Fransman. De eerste combineert een elektromotor van 120 pk (en 225 Nm) met een batterij van 40 kWh, de tweede is 150 pk (en 245 Nm) sterk en gekoppeld aan een 52 kWh-accu.

Review Nissan Micra Electric (2025) - eerste test AutoGids

Het WLTP-rijbereik bedraag respectievelijk 317 en 416 kilometer. Merk op dat de 95 pk-motor uit de Renault hier niet beschikbaar is. Elke Micra beschikt standaard over een driefasige interne omvormer van 11 kW; gelijkstroom laden kan bij de 40 kWh-versie met maximaal 80 kW, de grotere batterij haalt tot 100 kW. Zoals bij Renault dus.

Interieur en koffer Nissan Micra

Ook in de lijnen van het dashboard is de 5 E-Tech herkenbaar, al koos Nissan wel voor een specifieke aankleding en afwerking. In ons land komt de Micra er in drie uitrustingsniveaus: Engage, Advance en Evolve. De duurste twee niveaus hebben recht op twee schermen van elk 10,3 duim, waarachter het moderne, vloeiende en intuïtieve Google-ecosysteem draait; de basisversie houdt het bij een 7 duim groot tft-display achter het stuur.

Review Nissan Micra Electric (2025) - eerste test AutoGids

De kwaliteitsindruk is een pak beter dan in vorige generaties. Een ruimtewonder is deze Micra daarentegen niet: achterin is de ruimte beperkt, temeer omdat je je voeten niet onder de voorstoelen geschoven krijgt als die in een lage positie staan. Een koffervolume van 326 liter is dan weer meer dan behoorlijk, maar je moet je bagage wel over een hoge drempel tillen. Een frunk heeft de Micra niet.

Rijden Nissan Micra

Nissan had voor ons een kort testparcours uitgestippeld in de buurt van Rotterdam, waar we kennismaakten met een aangenaam levendige Micra. Ook al zat het weer niet mee, en hadden de voorwielen af en toe wat moeite om het onmiddellijk beschikbare koppel netjes op het kletsnatte asfalt gezet te krijgen. Het algemene comfort bleek evenwel goed, al houden we ook daar nog een slag om de arm, gezien de piekfijne staat van het Nederlandse wegdek…

Review Nissan Micra Electric (2025) - eerste test AutoGids

Nissan geeft toe niets veranderd te hebben aan de onderstelafstellingen die Renault voor de 5 uitdokterde. Daar gaan we niet rouwig om zijn, want het betekent dat de Micra het nauwkeurige en evenwichtige weggedrag van zijn Franse donor heeft geërfd. Het rempedaal voelt verrassend zwaar aan, maar de vertragingen zijn immer aangenaam en goed doseerbaar.

Via lepels achter het stuur kun je kiezen uit drie niveaus van remenergierecuperatie, en de Micra heeft ook een volwaardige eenpedaalstand die Renault pas invoerde op de 4 E-Tech Electric. Het resultaat is een tegelijk speels en rustgevend rijgedrag, waarin je overduidelijk opnieuw de hand van Renault herkent.

Review Nissan Micra Electric (2025) - eerste test AutoGids

Maar dat hoeft zeker geen nadeel te zijn, integendeel: de 5 E-Tech Electric is misschien wel de leukst rijdende elektrische stadsauto van het moment, en de Micra profiteert daar optimaal van. 

Belgische prijzen Nissan Micra

De nieuwe Nissan slaagt er evenwel niet t in om komaf te maken met dé grote hinderpaal die het succes van de EV bij de particuliere koper in de weg staat: de hoge prijs. Sterker nog, met minstens 29.250 euro voor de 40 kWh-versie en 34.590 euro voor de 52 kWh-uitvoering is de Micra bij gelijkwaardige uitrusting nog eens 1.000 euro duurder dan zijn Renault-donor, en zelfs 3.600 euro als het over de 52 kWh-versie gaat. Een verschil dat niet echt te rechtvaardigen is.

Review Nissan Micra Electric (2025) - eerste test AutoGids

Conclusie Nissan Micra

Deze nieuwe Nissan Micra is moderner dan ooit, en veegt zijn imago van ‘bejaardenbak’ in één klap van tafel. Het is een geslaagde EV geworden, die zich opwerpt als een geloofwaardig alternatief voor de Renault 5.

Oké, de Fransman blijft de meest begeerlijke en iconische van de twee, maar de Japanner heeft een andere troef uit te spelen: een bepaalde sérieux, een zin voor pragmatisme en… een waarborg van 10 jaar. Maar de Nissan is wel duurder dan de Renault 5...

Bekijk ook onze video van de (technisch identieke) Renault 5 E-Tech Electric

Verwante testen

In dit artikel : Nissan, Nissan Micra

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

Tests

Onze tests