De naam Zeekr zegt je niks? Wees gerust, je bent vast niet de enige. Logisch ook, want het Chinese merk heeft in België nog geen distributienetwerk. De onderhandelingen met een mogelijke invoerder zouden echter lopende zijn, en het is de bedoeling dat de eerste Zeekr-showrooms nog deze zomer opengaan.
Zeekr maakt deel uit van de grote Geely-groep - het moederhuis van onder meer Volvo, Polestar, Lynk & Co en Lotus. Diezelfde groep is ook mede-eigenaar (samen met Mercedes) van het huidige Smart en heeft daarnaast eveneens een hand in bepaalde onderdelen voor de hybride Mercedessen. Niet mis voor een autoholding die pas in 1997 overstapte op de productie van wagens…
Voor de bouw van zijn elektrische auto’s heeft Geely daarbij het grote voordeel dat het de volledige keten in eigen beheer heeft. De Chinezen hebben hun eigen batterijen en een dito sturing, assembleren zelf hun elektromotoren en ontwikkelden hun eigen, moduleerbare EV-platformen.
Het piepjonge Zeekr (opgericht in 2021) hoeft voor zijn modellen dus enkel maar wat in de rekken van de groep te gaan neuzen, op zoek naar onderdelen die het interesseert. Waarna er vervolgens in de Zweedse designstudio van het merk een kleedje rond wordt gedrapeerd.
Concept en design Zeekr 7X
Meer specifiek deelt de nieuwe 7X zijn SEA-platform met de Zeekr’s 001 en X – zij het met een wielbasis van 2,90 meter, waarmee hij netjes tussen die twee modellen in valt. Met een totale lengte van 4,79 meter hoort de 7X thuis in het D-segment waar hij zich nestelt hij tussen modellen als de BYD Sealion 7 (4,83 meter), de Polestar 4 (4,84 meter), de Tesla Model Y (4,79 meter) en de Audi Q6 e-Tron (4,77 meter).
De stijl van deze 7X is vloeiend en strak te noemen, maar er had evengoed een ander Chinees merklogo kunnen ophangen – al die Chinese elektro-SUV’s lijken uit dezelfde mal te komen.
Aandrijving Zeekr 7X
Het gamma van de Zeekr 7X bestaat uit drie varianten. De basisversie Core heeft een elektromotor van 416 pk en 440 Nm, gevoed door een 75 kWh grote LFP-batterij, goed voor een WLTP-rijbereik van 480 kilometer. Is dat niet genoeg, dan is er de Long Range RWD, met hetzelfde aandrijfgeheel, maar dan gecombineerd met een NMC-batterij van 100 kWh, die het officiële rijbereik opkrikt naar 615 kilometer.
De topversie Privilege AWD heeft ook die grote batterij, maar ruilt wat actieradius (543 kilometer) in voor extra daadkracht: dankzij een tweede elektromotor stuurt hij 630 pk en 710 Nm naar de vier wielen.
Je zou je kunnen afvragen wat het nut is van zo’n supercarvermogen in een gezinsgerichte SUV… tot je het gewicht van deze krachtigste e7X ziet: 2,5 ton leeg maar liefst. Te wijten uiteraard aan de grote batterij in de vloer, maar evenzeer aan de bijzonder uitgebreide standaarduitrusting, die in deze topversie zelfs een pneumatische ophanging omvat.
Laadkarakteristieken Zeekr 7X
Daarnaast krijgt elke 7X sowieso ook een interne driefasenlader van 22 kW mee. Doordat de elektrische architectuur op een spanning van 800 volt werkt, kan de Zeekr bovendien enorme laadvermogens op gelijkstroom aan: tot wel 480 kW, aldus Zeekr. “Future proof”, noemen de Chinezen dat…
In afwachting dat de snelladers in onze contreien zo’n vermogen kunnen leveren, heb je aan de bestaande 350 kW-stations een kwartiertje nodig om de batterij van 10 naar 80 procent van zijn peil te krijgen. Daarmee is deze Zeekr 7X – op papier – een van de snelst ladende EV’s van het moment.
Interieur Zeekr 7X
Zoals wel vaker bij Chinese auto’s maakt ook de Zeekr 7X indruk door de kwaliteit van zijn afwerking, zijn materialen en zijn assemblage. Nog even en de Chinezen laten de Duitse premiummerken voor lowcostconstructeurs doorgaan… Verbluffend welke evolutie de constructeurs uit China op dat vlak de afgelopen tien jaar hebben meegemaakt.
Origineel is het daarentegen allemaal niet. Dat sobere dashboard met in het midden een zwevend centraal aanraakscherm, we hebben het intussen al zo vaak gezien – ook op dat vlak lijken alle Chinese auto’s op elkaar. Hoe dan ook, dankzij de riante wielbasis van 2,90 meter is er een zee van ruimte voor vijf inzittenden – ook voor die in het midden op de achterbank.
Het interieur puilt uit van de bergvakken, met onder meer handige lades onder de zitting van de achterbank – we worden even terug in de tijd gekatapulteerd, naar de tijd van de Renault Scénic toen dat nog een eenvolumer was.
Rijgedrag Zeekr 7X
Onderweg gedraagt deze Zeekr 7X zich zoals je dat verwacht van een grote SUV. Hoogstens had de filtering op klinkerwegen iets beter gekund, zeker voor een auto met luchtvering. De 7X onthoudt trouwens al je instellingen, of het nu gaat om de temperatuur in het interieur, de afstellingen van de stoelen, je vaak afgelegde trajecten en je favoriete muziek, om de auto volledig automatisch af te stellen op de smaak en de gewoontes van de man of vrouw aan het stuur.
Hij kan zich ook zelfstandig parkeren, of zijn bodemvrijheid met 45 millimeter opkrikken om makkelijker stukken offroad te kunnen tackelen (daarvoor is er trouwens een eigen rijprogramma).
Prijs Zeekr 7X
Op Belgische prijzen is het nog tot deze zomer wachten, maar allicht zullen die in het verlengde liggen van de prijzen bij onze noorderburen: in Nederland is de Zeekr 7X er vanaf 52.990 euro voor de Core, deze Privilege AWD kost er 62.990 euro.
Conclusie Zeekr 7X
De Zeekr 7X is een grote elektrische SUV die zich van de pletwals aan uniforme Chinese soortgenoten probeert te onderscheiden met zijn uitzonderlijke snellaadcapaciteiten, zijn ruime, functionele en prima afgewerkte interieur en zijn al bij al degelijke comfort. Alleen is hij voorlopig dus nog niet te bestellen in ons land, bij gebrek aan dealers.