Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Stem nu!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

BEST CAR AWARDS

Eerste test / DS 4: Karakter gekweekt

Voor DS blijft het knokken om voet aan grond te krijgen als luxemerk, al creëren ze wel steeds duidelijker een eigen gezicht. Zoals met deze futuristisch ogende DS 4. Geslaagd?

38.400 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

De eerste DS 4 van een tiental jaar geleden, toen nog onder de Citroën-vlag, hielp niet meteen om het Franse luxemerk-in-de-dop vaart te geven. Het ding was gebaseerd op de al erg middelmatige C4, maar dan nog wat minder praktisch en geeneens aantrekkelijker gemaakt. De Fransen hebben er hun les uit geleerd: willen ze het opnemen tegen de Duitse concurrentie, dan mag het iets meer zijn.

Generatie twee, ditmaal dus onder een aparte merknaam, gooit ook effectief meer troeven in de strijd, zowel technisch als vormelijk.

Koetswerk en afmetingen

Anders dan de wat gezichtsloze grotere DS’en, de 7 en de 9, heeft de 4 een uitgesproken smoel, met messcherpe en bijwijlen futuristische lijnen op een knap geproportioneerd koetswerk, voorzien van deuren met verzonken klinken. Verfrissend genoeg geen crossover, maar een uitgerokken vijfdeurs in middenklasseformaat, een beetje als de laatste Volvo V40.

Hij meet 4,4 meter, en door de brede en relatief lage bouw is zijn pose bijzonder sportief. Ronduit potig indien voorzien van de velgen van 20 duim, waarvoor moederhuis Stellantis zelfs het EMP2-platform moest aanpassen. Die basisarchitectuur, die al meegaat sinds de laatste Peugeot 308, is voor de gelegenheid grondig vernieuwd. De DS 4 is de eerste die daarop staat.

Interieur en kofferruimte

Achteraan zit je dan ook niet bepaald benepen, al voelt het wel zo aan, door de kleine glasoppervlakken. De kofferruimte is adequaat, met een volume van 430 liter.

Hou ervan of niet, maar saai kan je de aankleding van de binnenruimte niet bepaald noemen, met die ruitvormige accenten die overal terugkeren, en over het algemeen eerder luxueuze materialen. Bijzonder knap zijn de lederen stoelen, waarin je lekker laag zit achter het hoge en coconachtige dashboard.

Onnozel effectbejag is dan weer de aanwezigheid van een klein aanraakscherm op de middentunnel, waarmee je het grotere centrale aanraakscherm kan bedienen. Hiermee demonstreren de Fransen vooral dat goed ergonomie niet noodzakelijk een kwestie is van er zoveel mogelijk snufjes tegenaan te smijten.

Ook de tellerpartij is digitaal, en daarboven zit nog eens een goed uitgewerkt head-updisplay.

Specificaties en prestaties

Je kan kiezen uit een benzine, diesel of plug-in hybride, oftewel E-Tense. Die laatste combineert een 1.6-turbo en een achttrapsautomaat met een elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 225 pk en dankzij de accu van 12,4 kWh in staat om tot 55 kilometer emissieloos te rijden. Het systeem kennen we al uit onder andere de Peugeot 3008.

De diesel is een 1.5 van 130 pk, de benzines een 1.2 van 130 en een 1.6 van 180 of 225 pk, telkens in tandem met een achttrapsautomaat.

Rijgedrag

De DS 4 rijdt zo snedig als hij eruitziet, meer Peugeot- dan Citroën-achtig, met een bijtende voortrein en een precieze stuurinrichting. Bovendien bederven de grote velgen het veercomfort niet, althans op de versie die wij testten, voorzien van proactieve dempers, die op basis van camerabeelden hun stijfheid aanpassen aan het wegdek. In de sportstand worden ze merkelijk stugger. De hybride heeft deze altijd standaard.

Het aandrijfgeheel werkt discreet, althans op de door ons geteste versies, de hybride en de krachtigste benzine. Beide geraken in minder dan 8 seconden aan de 100 km/u en reageren vinnig op de instructies vanuit de cockpit. De plug-in opereert naadloos, enkel bij de overgang van regeneratief naar hydraulisch remmen voel je nog weleens een schokje in het rempedaal.

Belgische prijs DS 4

Op zijn minst 28.400 euro betaal je voor de DS 4, met de driecilinderbenzine dan. De plug-in hybride is exact 10.000 euro duurder.

Elke versie komt standaard met onder andere een snelheidsregelaar en actieve rijvakhulp, een met leder bekleed stuur en het centrale aanraakscherm met DAB-radio.

Beschikbaar als optie of in de hogere uitrustingsniveaus zijn onder andere een Focal-stereo met 14 luidsprekers, een luchtzuiveringsinstallatie, matrixkoplampen, akoestische zijruiten en een nachtkijker.

Er zijn ook 2 speciale uitvoeringen, Cross en DS Performance, de ene een wat avontuurlijker, de andere een sportiever ogende variant.

>>> DS 4: ontdek alle modellen, versies en prijzen

DS 4 - verdict AutoGids

De 4 is het meest uitgesproken en karaktervolle model uit de DS-cataloog, met een duidelijk eigen gezicht, een eerder sportief rijgedrag en een knappe, zij het soms wat nodeloos ingewikkelde aankleding. Een eigenzinnig, maar nu ook niet zoveel goedkoper alternatief voor de gevestigde orde van de Duitse merken (Audi A3, BMW 1 en Mercedes A).

  • Snedig weggedrag
  • Karakterkop
  • Discrete motoren
  • Zicht rondom
  • Ergonomie
  • Remgevoel PHEV

Verwante testen

In dit artikel : DS, DS DS 4

Journalist AutoGids/AutoWereld

BEST CAR AWARDS

NIEUWSBRIEF