Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen ID.4: de bevestiging?

AutoGids test de Volkswagen ID.4. Lees onze review van de elektrische SUV die al het goeds dat de VW ID.3 eerder beloofde, nu hoopt te bevestigen.

50.140 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Volkswagen dat instapt in de elektrische revolutie, dat is zoals de Amerikanen die arriveren aan het front. Dan weet je het heel snel heel hard kan gaan. Met dat verschil dat den Duits deze keer wél eens aan het langste eind zou kunnen trekken. De VW ID.4 bouwt immers op de deugdelijke fundamenten waarop Wolfsburg eerder de compactere ID.3 zette, alleen staat er nu een SUV op de MEB-architectuur. Volkswagen weet ook dat EV's nog in de niche opereren, toch hopen ze stevig te cashen. Beschikt de VW ID.4 over de nodige troeven om uit te groeien tot een verkoopstopper? AutoGids ging op pad met de 77 kWh-versie van de elektrische SUV

Koetswerk en afmetingen

De designers zijn erin geslaagd de hogere SUV-bouw van de VW ID.4 niet te laten wegen op de aerodynamica. Dankzij weggewerkte deurgrepen en slimme windgeleiders op de kofferklep en onder de bumpers kan de elektrische SUV een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28 voorleggen.

Een echte SUV is deze bijna 4,6 meter lange Volkswagen ID.4 eigenlijk niet, daarvoor staan de A-stijlen te schuin en duikt de daklijn te snel. Het cross-overkoetswerk heeft meer weg van een terreinbreak, maar dan zonder de stoere off-roadtoevoegingen. Het koetswerkontwerp sluit verder netjes aan bij dat van de VW ID.3, maar oogt wat verzorgder.

>>> lengte: 4584, breedte: 1852, hoogte: 1612 mm, gewicht: 2.124 kg

Interieur en kofferruimte

Hoewel de Volkswagen ID.4 zo'n 30 centimeter langer is dan de ID.3, kan je de elektrische SUV moeilijk omschrijven als een ruimtewonder. Begrijp ons niet verkeerd, de 543 liter achter de kofferklep is allerminst verkeerd. Zeker gezien dat volume kan stijgen tot 1.575 liter als je ook de achterbank wegvouwt. Maar een Golf Variant of een Tiguan doen op dat vlak nog steeds beter. Gelukkig compenseert de VW ID.4 het gebrek aan gestalte grotendeels met zijn intelligente interieurindeling. Denk aan de afwezigheid van een laaddrempel, de volledig vlakke laadvloer en de handige opbergplek voor de laadkabels in de dubbele koffervloer.

Aan binnenruimte is er geen gebrek. De MEB-architectuur verstopt de lithium-ionbatterijen netjes in de sandwichvloer, tussen de zover mogelijk naar buiten geduwde ophangingselementen. De wielbasis van de VW ID.4 is zowat identiek aan die van de ID.3, maar het SUV-koetswerk doet het interieur war ruimer lijken. Je zit wat rechter op de achterbank, maar zefs volwassenen hebben meer dan voldoende bewegingsruimte om comfortabel van laadpaal A naar B te rijden.

Test 2021 VW ID.4 - Review AutoGids

>>> koffervolume: 543 - 1.575 liter, wielbasis: 2.766 mm

Specificaties en prestaties

Het MEB-platform van de Volkswagen ID.4 biedt ruimte voor een extra elektromotor op de vooras, waardoor de elektrische SUV binnenkort ook met vierwielaandrijving zal worden aangeboden. Onze testwagen vertrouwt op een enkele elektromotor die 204 pk en 310 Nm op de achterwielen zet. De versies met het kleinere 52 kWh-batterijpakket houden het bij 148 of 170 pk. De accu's van de voorlopig krachtigste VW ID.4 hebben een capaciteit van 77 kWh.

De Volkswagen ID.4 77 kWh heeft aan 8,5 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te snellen, de topsnelheid wordt elektronisch beperkt tot 160 km/u. Zoek niet naar een versnellingsbak, de elektrische SUV doet het met een enkelvoudige reductie die de elektromotoren zowat direct met de achterwielen verbindt.

>>> synchrone elektromotor: 204 pk en 310 Nm, 0-100 km/u in 8,5 s, topsnelheid: 160 km/u, normverbruik: 17,8 kWh/100 km

Rijbereik en opladen

De Volkswagen ID.4 77 kWh belooft een elektrisch rijbereik van 522 kilometer. Maar wie die WLTP-autonomie wil evenaren, eindigt wellicht op het laadbed van een sleepwagen. Je rekent best op een 350 à 400 kilometer, wat in de praktijk meer dan voldoende is om te voorzien in de dagelijkse verplaatsingen. Moet er getankt worden, dan ben je opnieuw beter af met de 77 kWh-batterij. Zowel bij laden op gelijk- als op wisselstroom, trouwens.

Aan een snellader haalt het accupakket van 77 kWh een piekvermogen van 125 kW, terwijl de basisbatterij van 52 kWh het bij 50 kW houdt (of optioneel bij 100 kW). De krachtigere versie beschikt bovendien over een interne lader van 11 kW (tegenover 7,2 kW voor de VW ID.4 52 kWh), waardoor de krachtiger versie ook een voordeel heeft wanneer je hem in een huis-tuin-en-keuken-wallbox steekt.

Test 2021 VW ID.4 - Review AutoGids

>>> batterij: 82 kWh (77 kWh netto), rijbereik: 522 km, snelladen: 125 kW, interne lader: 11 kW

Rijgedrag

Hoewel de VW ID.4 bijzonder fluks uit de startblokken schiet, over elektronische rijhulpsystemen zoals een xds-sperfunctie beschikt en op een zogeheten Vehicle Dynamics Manager vertrouwt, wil de elektrische SUV in de eerste plaats comfortabel zijn. De onderstelset-up staat op adaptieve dempers die deze Volkswagen zachtjes door het hinterland doen deinen, zelfs op de 21-duimsvelgen waarop ons testexemplaar stond. En dat juichen we toe, want dit is een familievriend die alle inzittenden wil dienen. Niet alleen de bestuurder.

Die laatste moet er enkel over waken zich niet te laten meeslepen door de kwieke aandrijflijn, want deze 2,1 ton wegende crossover reageert opvallend onwenning bij hogere bochtensnelheden.

>>> ophanging: MacPherson/multilink

Belgische prijs en versies Volkswagen ID.4

Je ziet dat Wolfsburg wat meer tijd heeft gehad bij de ontwikkeling van de VW ID.4, want deze SUV krijgt minder af te rekenen met de digitale kinderziektes waarmee de elektrische hachback kampte.

Wel net zoals bij de ID.3 valt de aankleding wat tegen. De harde plastics vloeken met de hoge standaard die we van Volkswagen gewoon zijn. En dan hebben we het geeneens over het trage infotainmentsysteem of over de onhandige schuifregelaars. Op de afwerking is zo hard bespaard dat het opvalt en dat vinden we onfatsoenlijk voor een auto waaraan een prijskaartje van meer dan 50.000 euro bengelt.

Het is wel goed dat Volkswagen zich niet langer inlaat met optiepolitiek: voor de VW ID.4 werken ze immers met vaste uitrustingslijnen. Personaliseren wordt wat moeilijker, terwijl je ook een selectie zal moeten maken tussen wat je nodig hebt en acht. Zomaar een niveau stijgen voor één enkel gadget kan immers een bijzonder dure zaak worden.

Test 2021 VW ID.4 - Review AutoGids

>>> ontdek alle modellen, prijzen en versies

Volkswagen ID.4 - verdict AutoGids

De Volkswagen ID.4 is een als SUV verpakte ID.3 met een grotere koffer en een hogere prijs. Dat maakt dat beide ID's zowat alle voor- en nadelen delen. Wat in essentie een goede zaak is, want op de missers op het vlak van afwerking en aankleding na, vormt ook de VW ID.4 daardoor een ijzersterk totaalpakket.

  • Interieurruimte
  • Rijbereik (77 kWh)
  • Oplaadcapaciteit
  • Ergonomie
  • Golf Variant heeft grotere koffer
  • Kwaliteit en afwerking niet op VW-niveau

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Id.4

Journalist AutoGids/AutoWereld

NIEUWSBRIEF