- Score redactie 16.95 /20
Gesproken over geld: zoals je dat van BYD mag verwachten, is ook de Dolphin Surf bijzonder aantrekkelijk geprijsd. De basisversie Active heb je al vanaf 21.290 euro. Die staat op hetzelfde e-Plaform 3.0, krijgt hetzelfde compacte en efficiënte 8-in-1-aandrijfgeheel (lees: alle belangrijke componenten, van de motor over het batterijmanagementsysteem tot de omvormer, zitten samen, wat én plaats bespaart én de elektrische verliezen tot een minimum beperkt), maar doet het wel met de basismotor.
Bovendien combineert hij die met een kleine batterij van maar 30 kWh, officieel goed voor 220 kilometer aan rijbereik. Alsnog voldoende om mee rond de kerktoren te toeren, al hebben we er alle begrip voor als dat getal je toch wat range anxiety zou bezorgen.
Wij zouden dan ook onmiddellijk doorschuiven naar de 2.000 euro duurdere Boost-versie en diens grotere 43,2 kWh-cellenpakket, dat je een WLTP-actieradius van 322 kilometer belooft. Een opstapje dat je finaal bij de hier geteste Comfort-uitvoering brengt. Die heeft dezelfde 43,2 kWh-Blade Battery (zoals die technologisch vooruitstrevende batterijpakketten heten bij BYD), maar dan gekoppeld aan een sterkere motor. Een versie die voor 24.990 euro ook nog altijd net onder de psychologische grens van 25.000 euro blijft.
Althans zo lijkt het, want de Chinezen rekenen je altijd 990 euro afleverkosten aan. Daarmee is de kous dan wel zo goed als af. Je kunt eventueel nog 650 euro bijbetalen voor een andere kleur, maar dan heb je ook echt wel alle opties gehad.
Verbruik en rijbereik
Ook qua gebruikskosten pleegt de Dolphin Surf geen aanslag op je budget. Integendeel zelfs. Aan onze testwagen hing een officieel normverbruik van 16 kWh/100 km. Een waarde die we na een week testrijden zowaar 1,4 kWh scherper wisten te stellen. Of hoe het elektromotortje even zuinig blijkt als hij pittig is.
Dat tijdens de zomerse testperiode de airco een aantal dagen overuren heeft gedraaid – en dat dus amper zijn invloed heeft gehad op het verbruik – geeft dat resultaat alleen maar extra glans. Bij ons testgemiddelde van 14,6 kWh/100 km hoort ineens ook een bijzonder knap reëel rijbereik van 296 kilometer.
Laadkenmerken
Met een dergelijke actieradius kun je makkelijk een hele week door de stad scheuren vooraleer de Dolphin Surf opnieuw aan de stekker moet. Op wisselstroom mag dat een driefasig station zijn van 11 kW, aan de snellader piekt de BYD bij 85 kW (65 kW voor de Active). Dat laatste is geen record, maar zoals onze laadsessie vakkundig demonstreerde, blijft de Dolphin Surf wel bijzonder lang hangen rond die 85 kW. Waardoor je in een halfuur de cellen weer van 10 weer tot 80 procent van hun capaciteit kunt bijladen.
Al bij al een puik rapport dus, dat evenwel nog een finaal kader behoeft: in onze kilometermix zat niet zo heel veel snelweg. Een belangrijke nuance, want bij 120 km/u (en zeker daarboven) zagen we onze boordcomputer amper nog onder de 25 kWh/100 km zakken. Even op en terug naar de kust en het gemiddelde verbruik kan er dus helemaal anders uitzien.
Geteste versie
| BYD Dolphin Surf Comfort | |
| Verbruik gemengd | NB |
| CO2-uitstoot | 0 g/km |
| 0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
| 1000m vanuit stilstand | NB |
| Kostprijs per km | 0,28 € |
| VAA per maand | NB |
- Score eigenaars /20
In dit artikel : BYD, BYD Dolphin surf