Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 BYD Dolphin Surf (Comfort)

Geschreven door Steven Appelmans op

De stad is een strijder rijker. Meer nog, BYD gelooft dat zijn Dolphin Surf de urban jungle Rambo-gewijs zal innemen. Grootspraak? Of is het Chinese opdondertje inderdaad een heiland voor stedelingen? Tekst: Steven Appelmans |

24.990 €
  • Score redactie 16.95 /20

Het voordeel van zijn stijve onderbouw is dat de Dolphin Surf kan schermen met een structurele veiligheid die in dit segment zijn gelijke niet vindt. Het nadeel is dat het karretje dermate rigide is dat het oncomfortabel wordt om er snel de bocht mee door te ­steken. Simpelweg omdat het de bestuurder en zijn passagiers zijn die het leeuwendeel van de G-krachten te verwerken krijgen. Of concreet: je schuift behoorlijk over en weer op je stoel, ondanks het feit dat dat sportmeubilair je prima ondersteunt. Ook de zestien duim grote Hankook-banden van onze testwagen werden die fysieke krachten gewaar. Niet dat ze ooit echt aan het schuiven zijn gegaan, maar via het stuur – dat ­overigens wel prima bekrachtigd is – ­konden we duidelijk voelen dat de gripgrenzen bereikt waren. En dan waren we niet eens echt gek aan het doen…

Sport?

Wat zijn looks je dus ook mogen beloven, een sportkar is deze Dolphin Surf allerminst. Waardoor we ook twee keer zouden nadenken vooraleer bij te betalen voor de hier geteste Comfort-versie en diens 156 pk en 220 Nm sterke variant van de synchroonmotor met permanente magneet.

Gezien het vrij gezapige karakter van de auto kom je er ook wel met de 85 pk en 175 Nm waarmee de Active- en Boost-uitvoeringen worden geleverd. Toegegeven, daarmee zap je niet in 9,1 seconden naar 100 km/u. Maar eens op snelheid ‘surf’ je ook bij die andere varianten door tot 150 km/u.

Comfort?

Voor alle duidelijkheid, er is helemaal geen man overboord. Stabiliteit en rijcomfort ­primeren hier gewoon boven dynamiek – met dank aan de MacPhersons, de torsieas en hun respectievelijke schroefveren. Vooral qua schokdemping deint deze Surf bijzonder volwassen over de weg, met een welbehagen dat dit segment overstijgt.

De wispelturige staat van het asfalt in onze grootsteden vormt dan ook geen uitdaging voor de kleine BYD. In de marge merken we daarbij wel op dat de veerpoten niet al te veel gewicht op te vangen hebben. Leeg zet dit ding ‘amper’ 1.465 kilo op de weegschaal. Waarvan 319 kilo op conto mag van de hoogspanningsbatterij.

Snel weg

De snelweg slaat de BYD trouwens evenmin uit zijn lood. We moeten daarbij wel ietwat op onze stappen terugkeren, want in tegenstelling tot wat we daarnet nog suggereerden – namelijk dat je de versie met het hoogste vermogen niet echt nodig hebt – waren we in dergelijke omstandigheden wél blij met de extra paarden van die grotere synchroonmotor. Het feit dat je niet (of toch veel minder) hoeft te anticiperen bij een inhaalmanoeuvre, is tenslotte ook een vorm van comfort.

We hadden daar graag nog aan willen toevoegen dat ook de geluiddemping bijdraagt tot het algemene welbehagen, maar op de snelweg ontsnapte er een vreemdsoortig gebrom vanonder de kap, dat samen met de op dat moment ook best flink hoorbare wind- en rolgeluiden de sereniteit in het ­interieur toch een flinke knauw geeft. Maar ook daar gaan we niet moeilijk over doen. De Surf is tenslotte duidelijk geconcipieerd voor de stad; wie zich regelmatig op de snelweg waagt, moet maar doorsparen voor de gewone Dolphin.

In dit artikel : BYD, BYD Dolphin surf

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests