- Score redactie 16.95 /20
Je moet er je verbeelding danig voor aanspreken, maar in de anderskleurige strip die door het midden van het dashboard snijdt, zou je een stel vleugels moeten zien. Inderdaad, zoals die van een meeuw. Het maakt het enigma waarom die naam ‘Seagull’ voor onze markt per se moest veranderen, er alleen maar groter op. Gelukkig bestaat er minder twijfel over de assemblage en de gebruikte materialen.
Uiteraard greep BYD voornamelijk terug naar harde kunststoffen, al hebben de Chinezen die op een aantal strategische plaatsen gewrapt in een suèdeachtig stofje. Waarbij de verchroomde bies (letterlijk) onderstreept dat je met weinig moeite een goedkoop interieur toch enig cachet kunt geven.
Volwassen
Al even voorbeeldig is het zitcomfort, zowel voorin (in die goed zittende sportstoelen) als op de achterbank. Hoewel er achterin maar plek is voor twee inzittenden, mogen die allebei wel van de volwassen soort zijn. Er is namelijk been- en hoofdruimte genoeg, en dat blijft ook zo als je beide voorstoelen helemaal naar achteren duwt.
Omgekeerd kan trouwens ook: door de bijkomende uitsparing in het dashboard ter hoogte van het handschoenkastje kan de passagier daar extra ver naar voren schuiven, zodat de persoon rechts achterin zijn benen vrijwel kan strekken.
Koffervolume
Het koffervolume van 308 liter mag best ruim worden genoemd voor dit segment. Bovendien zit er in dat volume (onder de vloer) een groot opbergvak verwerkt voor je kabels. Gooi je de in twee delen op te splitsen rugleuning neer, dan vergroot je de bagagecapaciteit tot 1.037 liter. Maar je krijgt wel geen vlakke laadvloer, waardoor het praktisch moeilijk wordt om al die liters op te vullen.
Eveneens vreemd: een hoedenplank of oprolscherm blinkt uit in afwezigheid. Wat van de koffer niet de ideale plek maakt om je kostbaarheden in te verstoppen. Enkel de hoogste Comfort-uitdossing heeft namelijk getinte ramen die beschutten tegen al te nieuwsgierige blikken.
In dit artikel : BYD, BYD Dolphin surf