- Score redactie 16.95 /20
De steden groeien, en daarmee ook de vraag naar (betaalbaar) transport. Waarbij de oplossing niet altijd van het openbaar vervoer zal komen: die almaar uitdijende stadsgrenzen gaan niet zelden gepaard met andere uithoeken, blinde vlekken waar niet noodzakelijk een trein, tram of bus passeert. Om maar te zeggen dat Koning Auto nog wel even zal regeren over de binnenstad.
Zij het dat ook hij zich zal moeten schikken naar de nieuwe realiteit, eentje waarin kleiner fijner is. En die uiteraard elektrisch is. De aanwas aan stadshoppers op batterijen onderschrijft die toekomst trouwens. Met het goede nieuws dat je als koper alsmaar minder water bij de wijn hoeft te doen, want wat ze ontberen aan omvang, compenseren die dreumesjes met hun luxe en comfort. BYD claimt dat zijn Dolphin Surf daarin het verst gaat. We houden alvast de kroon en scepter klaar…
Surfende meeuwen
Gooi een foto van de Dolphin Surf in Google Lens en de kans is groot dat de eerste zoekresultaten spreken van een Seagull. Geen paniek, dat is in essentie dezelfde BYD, zij het dat het ding in de Chinese heimat (en op een aantal andere markten) dus een andere naam krijgt. Waarom deze kleine EV dan ook bij ons niet gewoon Seagull heet? We hebben er het raden naar.
Als je het ons vraagt, past een ‘meeuw’ nochtans beter in BYD’s Ocean Series dan een ‘surfende dolfijn’. De enige reden die we ons kunnen bedenken, is dat met het Surf-achtervoegsel het de Europese klant meteen diets wordt dat dit de kleinere broer is van de Dolphin (al had Dolphin Mini, zoals deze auto in Brazilië heet, volgens die redenering opnieuw logischer geweest).
Afmetingen
Met een lengte van 3,99 meter, een breedte van 1,72 meter en een hoogte van 1,59 meter mag je dat ‘klein’ trouwens ook letterlijk nemen. De Surf boet in elke richting wat aan centimeters in ten opzichte van de gewone Dolphin, zij het zonder dat dat al te grote repercussies heeft voor de inzittenden, want de wielbasis van 2,5 meter belooft nog altijd veel binnenruimte.
Die behoorlijke afstand tussen de voor- en achterwielen dankt de Surf aan het modulaire e-Platform 3.0 (inderdaad, dezelfde basis als die van de grotere Dolphin). Een elektrische onderbouw die naast bijzonder stijf en aerodynamisch eveneens gekenmerkt wordt door erg korte overhangen. Met de wielen op de hoeken blijft er daardoor dus een aanzienlijke afstand tussen beide assen over.
Botergeel
Ook visueel is er wel wat gelijkenis met de Dolphin, zij het dat we dat niet onmiddellijk als een voordeel zouden willen bestempelen. Iedereen moet zelf maar een waardeoordeel vellen over het design – zowel dat van de Dolphin als dat van de Dolphin Surf – al kunnen we wel met redelijke zekerheid stellen dat begrippen als ‘spannend’ of ‘origineel’ daarbij niet meteen in je zullen opkomen.
We plaatsen evenzeer de nodige vraagtekens bij dat fluogeel. Een bijzonder dankbare tint voor de foto’s, maar om er nu dagdagelijks mee door het verkeer te moeten hossen… Daarbij komt nog dat die felle kleur het asymmetrische design van de Surf nog wat extra accentueert: vooral vooraan lijken de verhoudingen niet helemaal te kloppen. Met die gigantische vleugel, het korte achterruitje en de doorlopende lichtbalk zit het achteraan daarentegen proportioneel wel snor. We zouden er zelfs de term ‘sportief’ voor durven boven te halen.
Foto’s: Dennis Noten
- Verbruik en rijbereik
- Digitale luxe
- Schappelijke prijs
- Niet de meest inspirerende look
- Oncomfortabel bij te dynamische rijstijl
- Werking van sommige (veiligheids)assistenten
In dit artikel : BYD, BYD Dolphin surf