- Score redactie 16.95 /20
Het Chinese wagenpark laat vandaag vooral steken vallen op elektronisch vlak, en dan met name in de afstelling van al die technologie. En hoewel BYD op dat vlak bij de betere leerlingen van de klas behoort, moeten we ook hier weer vaststellen dat de meeste van onze kanttekeningen van de digitale soort zijn. Waarbij we dan nog willen voorbijgaan aan de vertaalfouten. Dat er tijdens een telefoongesprek ‘stomme’ verschijnt in plaats van ‘dempen’, zijn lapsussen die er makkelijk uit te halen zijn (en die BYD op dit eigenste ogenblik trouwens al aan het verbeteren is).
Wél hoogst enerverend is bijvoorbeeld de cameramonitoring: zodra je nog maar een half oog durft te verdraaien, word je door de regulator achter de lens tegen de A-stijl al op de vingers getikt met de vraag je aandacht op de weg te houden. Een vermanend vingertje dat snel irriteert, waardoor wij het systeem gewoon hebben uitgeschakeld. Anders dan bij de snelheidswaarschuwing kan dat wel niet gewoon via de sneltoetsen die tevoorschijn komen als je je vinger op het 10,1 duim grote aanraakscherm even van boven naar beneden veegt. Of beter: nog niet.
Kuren en andere streken
Die shortcut zou toegevoegd worden bij een van de volgende over-the-airupdates (of dat werd ons toch beloofd).
Ook de zogenoemde ‘intelligente snelheidsregelaar’ heeft zo zijn kuren: remmen waar dat niet nodig is, te veel naar de randen van de rijstrook knijpen, enzovoort. Dat fenomeen manifesteert zich vooral bij nat weer, en dat weten ze blijkbaar ook bij BYD: in die omstandigheden raadt de Chinese constructeur je aan om de automatische spoorassistent (lees: de functie die de cruisecontrol volgens BYD ‘intelligent’ maakt) uit te schakelen.
Nu kan dat wel alleen maar als je de aandrijflijn in de parkeerstand hebt staan. De pechstrook dan maar even opzoeken als het onderweg begint te regenen? Om een elektronische assistent op non-actief te zetten? Hmm, dat kan toch de bedoeling niet zijn...
We kunnen zo nog wel even verder gaan. Het is bijvoorbeeld bijzonder leuk dat je elektrisch bedienbare stoelen krijgt. Al gaat dat wel ten koste van basics als een automatische klimaatregeling (de airco laat zich louter manueel bedienen) en zelfs van een achterruitwisser. De shortcuts onder het al vernoemde centrale scherm zijn mooi vormgegeven en zijn ook best praktisch. Alleen kun je er enkel functies mee bedienen die je in de praktijk maar zelden tot nooit gebruikt. Of ben jij misschien wél vaak in de weer met de autohold?
-
Geteste versie
-
byd Dolphin Surf Comfort
-
Categorieën
- Grote middenklassers
Brandstof
- ELEC
CO2
-
Vermogen
156 CVLengte
3990 m
Koffervolume
308 tot 1037 LElektrische batterij
310 km - 16kWh/100kmkWh - 11 kW (AC) - 85 kW (DC)
In dit artikel : BYD, BYD Dolphin surf