Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 BYD Seal 6 Touring DM-i (Comfort)

Geschreven door Laurent Blairon op

Het Europese BYD-gamma telde tot nog toe voornamelijk SUV’s en cross-overs, maar met de Seal 6 Touring komt daar nu ook een ruime en goed uitgeruste break bij. Eentje die alleen maar als plug-inhybride te koop is, voor een zacht prijsje bovendien.

43.990 €
  • Score redactie 16.35 /20

Voor een plug-inhybride break van dit formaat is de Seal 6 Touring scherp geprijsd: 37.990 euro als Boost, 43.990 euro als Comfort. Een verschil van 6.000 euro dat zich niet alleen laat rechtvaardigen door de grotere batterij en het bijkomende elektrische rijbereik, maar ook door de aanwezigheid van extra uitrusting, zoals een panoramisch open dak, donkere ruiten achteraan, een verwarmbaar stuurwiel, geklimatiseerde voorstoelen, sfeerverlichting, een zelf­dimmende achteruitkijkspiegel, een hoogwaardiger audio-installatie (met acht speakers in plaats van zes), een krachtige inductielader voor je smartphone (50 watt) en zeventienduimers in plaats van zestienduimvelgen. De enige mogelijke optie is metaalglanslak (1.100 euro), met keuze uit blauw, grijs of zwart. Anders is je Seal 6 Touring wit. De vierdeurs-Seal 6 met dezelfde aandrijflijn kost op de kop 1.000 euro minder.

Dat maakt van deze plug-inhybride break een ijzersterk aanbod – de andere PHEV-rivalen zijn ofwel een maatje kleiner of meteen fors duurder. Temeer omdat BYD daar een uitgebreide waarborg bovenop doet van zes jaar, voor het aandrijfgeheel is dat zelfs acht jaar (of 150.000 kilometer) en voor de batterij nog 50.000 kilometer meer. Een bewijs dat de Chinezen het volste vertrouwen hebben in hun plug-inhybride technologie.

Fiscale lasten en verbruik

De fiscale lasten blijven eveneens binnen de perken, en mogelijk ligt er voor eenmans­zaken op dat vlak dus nog een extra cadeautje van onze Arizona-regering onder de kerstboom, in de vorm van een aftrekbaarheid van 100 procent vanaf 2026. Voor grotere bedrijven daalt die waarde vanaf 1 januari hoe dan ook naar 50 procent.

En het verbruik? Op dat vlak hangt alles af van het aantal afgelegde kilometers in EV-modus. In die stand haalden we een gemiddeld stroomverbruik van 17 kWh/100 km, waarmee we in de praktijk na 70 kilo­meter de vooraf ingestelde grens van 20 procent batterijstatus bereikten (en de benzinemotor dus wakker werd).

En daarna? Zonder bij te laden haalden we over langere ritten een minimum van 4,7 l/100 km, net zoals we omgekeerd ook nooit meer dan 7 l/100 km verstookten (op een stuk Duitse snelweg met de cruisecontrol op 140 km/u). Ons algemene testgemiddelde bedroeg 6,2 l/100 km, waarmee je vlotjes meer dan 1.000 kilometer op een volle benzinetank van 65 liter kunt halen. Nergens voor nodig, een dergelijk rijbereik, maar het geeft altijd wel een fijn gevoel…

Geteste versie

Verbruik gemengd 1.7 l/100 km
CO2-uitstoot 38 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,46 €
VAA per maand NB
  • Score eigenaars /20

In dit artikel : BYD, BYD Seal 6

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

Tests

Onze tests