Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 BYD Seal 6 Touring DM-i (Comfort)

Geschreven door Laurent Blairon op

Het Europese BYD-gamma telde tot nog toe voornamelijk SUV’s en cross-overs, maar met de Seal 6 Touring komt daar nu ook een ruime en goed uitgeruste break bij. Eentje die alleen maar als plug-inhybride te koop is, voor een zacht prijsje bovendien.

43.990 €
  • Score redactie 16.35 /20

De werking van BYD’s DM-i-technologie is vergelijkbaar met bijvoorbeeld het i-MMD-principe bij Honda: het gros van de tijd gaat het om een seriële hybride, met de verbrandingsmotor puur in de rol van generator, maar als het nodig is (lees: bij een sterke vermogensvraag), kan die benzinemotor via een koppeling ook (mee) de voorwielen aandrijven. Een echte versnellingsbak is er niet.

Klinkt misschien ingewikkeld, maar dat is het niet: in principe verloopt alles automatisch en hoef je zelf niks te doen. Al kun je ook handmatig voor de pure EV- of HEV-modus kiezen, of het systeem zo instellen dat het batterijpeil nooit onder 50 procent zakt.

De benzinemotor in kwestie is een nieuwe, 1,5 liter grote viercilinder van de Xiaoyun-generatie, speciaal ontwikkeld voor toepassingen in hybride aandrijf­lijnen. Een krachtbron die op alle mogelijke manier zijn verbruik en CO2-uitstoot probeert te drukken: hij werkt volgens de Atkinson-cyclus, heeft een hoge compressieverhouding van 15,5:1, een EGR-klep en een gloednieuw koelcircuit, naast allerlei ingrepen om de wrijvingsverliezen te beperken.

Thermisch rendement

Eerder dan door zijn vermogen (98 pk) onderscheidt deze vierpitter zich dan ook door zijn uitstekende thermische rendement: 43 procent is vergelijkbaar met de betere Japanse tegenhangers. Maar de hoofdrol is in dezen dus weggelegd voor de elektromotor, goed voor 184 pk in de instapversie Boost, en 212 pk in de hier geteste Comfort.

Zijn stroom krijgt hij van een cellenpakket met een capaciteit van respectievelijk 10 en 19 kWh (bruto), goed voor een zuiver elektrisch rijbereik van respectievelijk 50 en 100 kilometer volgens de WLTP-cijfers. Het gaat in beide gevallen om een LFP-batterij van het Blade-type, die plaats bespaart, robuuster is en een lange levensduur vooropstelt.

Ze opladen doe je via de CCS Combo-laadpoort rechts achteraan (links zit de tankklep voor het 65 liter grote brandstofreservoir). Wisselstroom laden kan eenfasig tot 6,6 kW, maar je kunt dus ook terecht aan een DC-snellader… zij het slechts met 26 kW.

Bescheiden, maar de batterij is ook niet reusachtig natuurlijk, zodat volgens BYD 23 minuten kunnen volstaan om het peil van 30 naar 80 procent te brengen. Aan een klassiek laadstation of openbare laadpaal moet je rekenen op ongeveer 3,5 uur voor een ‘volledige’ laadbeurt. Omgekeerd kan de batterij ook dienstdoen als stroombron voor kleine elektrische ­apparatuur, dankzij de V2L-functie.

Niveau 2

Wat de rijhulpsystemen betreft, is de hele waslijst aan systemen voor semiautonoom rijden op niveau 2 standaard op elke Seal 6. Denk aan een intelligente cruise­control, een snelheidslimietassistent, een spoor­assistent, een waarschuwing voor naderend verkeer bij het achteruitrijden en zelfs een stabiliteitscontrole voor een aanhanger. Weet wel dat de DM-i-technologie het sleepvermogen beperkt tot 750 kilogram.

Verder nog een pluim voor de ergonomie van die assistenten, die zich in en uit laten schakelen met een knop op het stuur. De meeste ervan werken trouwens alert en nauwkeurig, al zijn er ook enkele zenuwslopende bij, waarbij de slaperigheidscontrole met stip op één staat. Die kun je afzonderlijk deactiveren via een shortcut op het scherm (naar beneden swipen en de bewuste functie selecteren).

  • Geteste versie

  • byd Seal 6 DM-i Touring PHEV Comfort Touring

  • Categorieën

    • Breaks

    Brandstof

    • HYBGP

    CO2

    38 tot 38gr WLTP

    Vermogen

    212 CV

    Lengte

    4840 m

    Koffervolume

    500 tot 1535 L

In dit artikel : BYD, BYD Seal 6

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

Tests

Onze tests