- Score redactie 16.35 /20
Wegrijden met de Seal 6 DM-i gebeurt zoals bij de elektrische BYD-modellen: zodra je plaatsneemt in de bestuurdersstoel, is de auto ook vertrekkensklaar – je hoeft niet meer op een startknop te duwen, gewoon de D-stand inschakelen volstaat. Aangezien de klemtoon op de elektromotor ligt, vertrek je ook in de typische fluweelzachte stilte van een dergelijk type aandrijving.
Om die soepele werking te blijven garanderen, zorgt de sturingselektronica in de automatische stand ervoor dat het batterijpeil nooit onder 20 procent zakt (al kun je dat ook handmatig overrulen via de ‘HEV/EV’-knop om de puur elektrische modus op te leggen tot de accu helemaal leeg is). Hoe dan ook zijn de interventies van de verbrandingsmotor amper merkbaar.
Die slim georkestreerde zachtheid zorgt in de praktijk voor een heerlijk rijgevoel, zeker in en rond de bebouwde kom – en daarvoor hoef je echt het gaspedaal niet te ontzien.
Aan de harde kant
Het wegcontact lijkt de eerste meters wat aan de harde kant, maar wij zaten dan ook alleen in de auto, terwijl de onderstelafstelling berekend is op een beladen toestand. Wat dat laatste betreft, lijdt deze BYD Seal 6 Touring onder een fenomeen dat we wel vaker zien bij geëlektrificeerde auto’s: een bescheiden nuttig laadvermogen. 360 kilogram lijkt ons voor een break van dit kaliber nogal weinig.
Op een wegdek in slechtere staat nemen de rolgeluiden in intensiteit toe. Dat heeft deels te maken met de behoorlijk brede banden (225/50 R18), maar vooral met een gebrek aan isolerend materiaal in de wielkasten.
Autobahn
Met een systeemvermogen van 212 pk komt de Seal 6 DM-i Comfort goed van zijn plek (0 tot 100 km/u in 8,5 seconden), en spurt hij vrij vlot door naar zijn (begrensde) topsnelheid van 180 km/u. Op de snelweg getuigt deze plug-inhybride break dankzij zijn stevige wielbasis van een geruststellende stabiliteit, maar op de Autobahn verliest hij toch wat van zijn glans.
Niet vanwege lawaai van de benzinemotor (die hier veel minder vaak en minder duidelijk tussenbeide komt dan in een Toyota-hybride, bijvoorbeeld), maar eerder omdat de filtering van de ophanging dan trillingen begint door te geven. Bij dergelijke snelheden steekt ook windgeruis de kop op.
De koets is nochtans mooi gestroomlijnd (met een Cx van 0,28), maar bij gebrek aan akoestisch gelaagde ruiten hoef je geen mirakels te verwachten. Nu, dat zijn uitzonderlijke situaties: tot 130 km/u is het comfort binnen in deze break erg verzorgd.
Haarspeldbochten
Op bochtige wegen doet de Seal 6 Touring het goed, zelfs als je de boel gaat forceren. Van buitensporige rolneiging is geen sprake, dankzij het lage zwaartepunt en de brede sporen (1.620 millimeter). De trekkracht van de voorwielen komt niet snel in de problemen, zelfs niet als je agressief uitaccelereert in een haarspeldbocht.
De remmen grijpen kordaat in en zijn duidelijk goed opgewassen tegen het hoge gewicht van de Seal 6 DM-i. Er is ook een moduleerbaar systeem van remenergierecuperatie, maar dat heeft nooit de intensiteit van een échte EV.
Dankzij een draaicirkel die met 11 meter nog redelijk blijft, voelt deze break zich best op zijn gemak in de stad. Zijn lengte van 4,84 meter wil de zoektocht naar een parkeerplek al eens bemoeilijken, maar de 360-gradencamera helpt gelukkig een handje. Opletten wel met al te hoge stoepranden, want omwille van de stroomlijn ligt de Seal 6 behoorlijk dicht bij de grond.
In dit artikel : BYD, BYD Seal 6