- Score redactie 16.35 /20
De verkoop van nieuwe auto’s in ons land boert achteruit: in de eerste tien maanden van 2025 werden er bijna 9 procent minder wagens ingeschreven dan in dezelfde periode van 2024. Toch zijn er merken die die crisis niet lijken te voelen. Zoals BYD, dat in volle opmars is in België.
De Chinese constructeur wist volgens de cijfers van automobielfederatie Febiac tussen januari en november al meer dan 3.500 auto’s te slijten, goed voor een winst van dik 70 procent op een jaar tijd. Daarmee is BYD intussen opgeklommen naar de 22e plaats in het merkenklassement, vóór gevestigde namen als Fiat, Seat, Mazda, Jeep, Honda of Alfa Romeo.
De kans is reëel dat de nieuwe, plug-inhybride Seal 6 DM-i die groei volgend jaar nog een duw in de rug komt geven. Zeker als onze regering woord houdt en PHEV’s vanaf 1 januari 2026 opnieuw maximaal aftrekbaar maakt voor eenmanszaken (dat was bij het schrijven echter nog altijd niet officieel bevestigd). Al verwachten ze bij BYD ook de particuliere koper warm te kunnen maken.
Als vierdeurs én als break
De BYD Seal 6 is er in twee koetswerkuitvoeringen: als vierdeurs en als break. Qua formaat zijn de twee identiek: 4,84 meter lang, 1,88 meter breed en 1,51 meter hoog. Strategisch gekozen afmetingen dus, waarmee de Seal 6 Touring perfect tussen een Skoda Octavia Combi en Superb Combi in valt. Esthetisch speelden de Chinezen op safe, door hun break de typische huisstijl aan te meten, waarmee de plug-inhybride Seal 6 in het verlengde zit van de al langer bestaande elektrische Seal.
Een misschien wat ongeïnspireerde look, maar waarvan toch ook enige elegantie uitgaat, dankzij een evenwichtig lijnenspel en een verzorgde lichtsignatuur (die verlichte ledstrook achteraan met zijn donkere achtergrond oogt bijzonder chic). De tijd van de weelderig met chroom behangen Chinese auto’s lijkt in elk geval voorbij, en dat is maar goed ook.
Intelligente stekkerhybride
De techniek onder die koets is alvast niet doordeweeks te noemen. De Seal 6 wordt enkel verkocht als plug-inhybride DM-i, een afkorting voor ‘Dual Motor-Intelligent’ – waarbij dat ‘slimme’ wijst op een sturing die in het teken van spaarzaamheid staat. Dat DM-i heeft zijn sporen al ruimschoots verdiend; de aandrijflijn zoals we die hier kennen, is al de derde generatie, voorgesteld in 2020.
Een aanbod waarmee BYD hoopt om de vroegere dieselrijder te kunnen overtuigen. Daarnaast werken de Chinezen ook aan een DM-p-aandrijving, met de ‘p’ van ‘Performance’, maar dat is voor later.
Foto’s: Jonathan Godin & Kim-Son Luong
- Aangenaam zacht rijgedrag
- Interessant stroom- en benzineverbruik
- Geruststellend waarborgpakket
- Beperkt laadvermogen voor een break
- Nauwelijks personaliseringsmogelijkheden
- Ietwat droog wegcontact (onbeladen)
In dit artikel : BYD, BYD Seal 6