Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 : Franse chic

In het kort

  • Rijdynamiek

    Als zichzelf respecterende Franse auto moest de DS 3 Crossback wel een aangenaam wegcontact bieden. Rijden doet hij als een moderne kleine SUV: efficiënt en plezierig. Gezien zijn grote veerwegen vertoont hij wel wat rolneigingen, maar zonder dat het karikaturaal wordt. Het stuur is nauwkeurig, maar voelt erg artificieel aan, met nagenoeg niets van feedback. De 1.2 PureTech 130, goed bijgestaan door zijn automaat, is allicht de homogeenste motor in het gamma.

  • Veiligheid

    De veiligheidsuitrusting is compleet, vooral als je via de optielijst passeert, want daar kun je kiezen voor een actieve snelheidsregelaar, een dodehoekcontrole, een head-updisplay, verkeersbordherkenning en een actieve spoorassistent. Die laatste schakelt zich wel telkens automatisch weer in wanneer je de auto start. Je moet hem dus iedere keer opnieuw manueel uitschakelen als je niet wilt dat hij ingrijpt – en dat gebeurt soms nogal snel.

  • Comfort

    De ophanging gomt alle oneffenheden in het wegdek perfect uit, ondanks het ontbreken van een gestuurde schokdemping of schokdempers met hydraulische aanslagpunten. Ook de geluiddemping is uitstekend – je wordt alleen wat rolgeluiden gewaar op een korrelig wegdek, maar voor de rest is er niks op aan te merken. De voorstoelen missen echter wat zijdelingse steun en het verstelbereik van de stuurkolom had wat uitgebreider mogen zijn in de hoogte.

  • Praktische kant

    De DS 3 Crossback ziet er goed uit, maar is niet de meest praktische. De ruimte achterin is niet fantastisch, zeker niet in de breedte. Bovendien wordt de instap belemmerd door een uitstekende rand waarover je moet. Ten slotte is de koffer vrij klein (350 liter) en is ook daar de beschikbare breedte beperkt. Gelukkig zijn de opbergmogelijkheden voorin vrij groot en talrijk. Een telefoon draadloos opladen is mogelijk tegen meerprijs.

  • Connectiviteit

    Net als de 7 Crossback heeft de 3 Crossback recht op de app My DS, waarmee je je auto kunt lokaliseren en de status van enkele vitale functies kunt nagaan – mits je over de geconnecteerde interface beschikt, die ook Android Auto, Apple CarPlay en Mirrorlink ondersteunt. De werking van de interface is logisch, maar je moet vaak een hele weg afleggen om bij het gewenste menu te komen. En de sneltoetsen reageren niet altijd van de eerste keer.

  • Budget

    De DS 3 Crossback is duur. Reken op bijna 30.000 euro voor deze versie, wat zoveel is als voor een Audi Q2... terwijl DS nog altijd niet de naambekendheid van Audi geniet. DS compenseert dat deels met een iets genereuzere uitrusting. Qua verbruik houdt de 1.2 PureTech het redelijk, tenminste zolang je zijn potentieel en zijn turbo niet te zeer aanspreekt, want daarvoor betaal je cash aan de pomp. De garantie is niet guller dan het wettelijke Europese minimum.

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 : Franse chic
Conclusie / DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 : Franse chic

De DS 3 Crossback is een kleine stadscross-over met de nodige troeven, waarbij we in de eerste plaats denken aan zijn originele voorkomen en aan zijn verbluffende rijcomfort. De hier geteste 1.2 PureTech met 130 pk is zonder enige twijfel de homogeenste motor uit het gamma. Hij verleidt tegelijk met zijn gewillige karakter en de geslaagde combinatie met de automaat, waarvan de zachte en alerte werking bijdraagt tot het rijplezier. Maar aangezien hij de kaart van een originele look en luxe uitspeelt, vergt de DS 3 Crossback ook enkele toegevingen. Dat is bijvoorbeeld zo voor de binnenruimte en het zicht rondom. Bovendien impliceert de ambitie van DS om tot het clubje van premiummerken te horen, ook een prijs die overeenkomt met die van een Audi Q2, terwijl we redelijkerwijs mogen stellen dat DS in het collectieve bewustzijn nog niet dezelfde status geniet. Zoiets neemt jaren in beslag. Maar je moet ergens beginnen natuurlijk…

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker