Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Overschakelen naar een groenere auto? Ontdek welk model het beste bij u past >>

Overschakelen naar een groenere auto? Ontdek welk model het beste bij u past >>

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Kia Niro : Overtuigende hybride

Overzicht :

In het kort

  • Rijdynamiek

    Met de hulp van de elektromotor van 32 kW levert de rechtstreeks ingespoten 1.6 met Atkinson-cyclus hetzelfde rijplezier als een diesel, met een uitzonderlijke bedrijfsstilte als extra troef. De gerobotiseerde transmissie scoort beter dan pseudo-CVT's in de zin dat ze de motor nooit doet malen. De Niro is allesbehalve speels en schuift een 'Duitse' stabiliteit naar voren. Het remenergie-recuperatiesysteem werkt geheel onmerkbaar.

  • Veiligheid

    De Niro beschikt vanaf de basisversie over zeven airbags, een botswaarschuwing en een spoorassistent. Interessant, temeer omdat andere veiligheidssystemen ook op de eerste twee niveaus als optie verkrijgbaar zijn. De uitschakelbare stabiliteitscontrole werkt discreet en moet dankzij het gezonde en voorspelbare rijgedrag nauwelijks tussenbeide komen. Toch levert ze een gunstige bijdrage bij uitwijkmanoeuvres.

  • Comfort

    Zelfs met achttienduimvelgen is het dempings-comfort meer dan aanvaardbaar, al scoren de zestienduimers wellicht beter qua filtering. De demping van motorgeluiden is een grote troef, al worden andere geluiden (omgevings- en rolgeluiden) daardoor beter hoorbaar. Zowel voor- als achterin zijn de stoelen erg comfortabel, al zou de zijdelingse steun meer uitgesproken mogen zijn. De automatische airco is standaard vanaf het basisniveau.

  • Praktische kant

    De Niro is lager dan een klassieke SUV maar biedt een even vlotte instap. De afwerking is uitstekend, al zijn bepaalde elementen nog uitgevoerd in harde kunststoffen. Hij biedt ook een interessante (vanaf het tweede niveau zelfs zeer interessante) standaarduitrusting. Het koffervolume is echter matig. Met neergeklapte rugleuning beschik je over een vlakke koffervloer. Een gemotoriseerde achterklep is jammer genoeg niet verkrijgbaar.

  • Connectiviteit

    Het navigatiesysteem van de Niro, met kaarten van TomTom, is bijzonder gebruiksvriendelijk. De routes worden snel berekend en de kaartweergave oogt vrij vloeiend. Onze testwagen, in de topuitvoering Sense, was standaard uitgerust met een uitstekend audiosysteem van het merk JBL. Een smartphone koppelen is kinderspel en dankzij Android Auto krijgt de gebruiker toegang tot alle apps en functies van zijn toestel.

  • Budget

    De garantie van zeven jaar is nog steeds een sterk argument. Minder leuk is echter dat het onderhoudsinterval slechts 15.000 kilometer of een jaar bedraagt. Voor de topversie moet je meer dan 30.000 euro neertellen, maar de standaarduitrusting is dan ook vorstelijk te noemen. Ook beperkt de Niro zijn gebruikskosten en geeft hij met een minimum aan concentratie blijk van een mussendorst. Zo volstaat de tank om ten minste 750 kilometer af te leggen.

Kia Niro : Overtuigende hybride
Conclusie / Kia Niro : Overtuigende hybride

De Kia Niro, die zowel van buiten als vanbinnen mooi is afgewerkt, sluit perfect aan bij de tijdsgeest, enerzijds omdat cross-overs in de mode zijn, en anderzijds omdat hij een erg mooie milieubalans kan voorleggen. Bovendien wordt hij aangeboden tegen een correcte prijs, die zelfs bijzonder aantrekkelijk wordt als je rekening houdt met de rijkelijke standaarduitrusting en de zeven jaar garantie. Criticasters die hem zijn ontgoochelende prestaties verwijten, hebben niets begrepen van de filosofie van een hybride gezinswagen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!