Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Kia Stonic 1.0 T : Pittig baasje

Overzicht :

In het kort

  • Rijdynamiek

    Ondanks zijn hogere bodemvrijheid vertoont de Stonic een mooi dynamisch weggedrag, waarbij je zelfs kunt spreken van rijplezier. De combinatie van de 1.0 T en de manuele zesbak gaat hem bovendien perfect af: dit aandrijfgeheel is krachtig, soepel en aangenaam en houdt de kosten binnen de perken. Een plus ook voor het nauwkeurige en goed centrerende stuur en de vrij goed geleide versnellingspook. Alleen de vergrendelingen zijn wat stroef.

  • Veiligheid

    Alle Stonics beschikken sowieso over de drie paar gebruikelijke airbags (frontaal, lateraal voorin en gordijnairbags) en Isofix-bevestigingen in de achterbank om kinderzitjes optimaal te bevestigen. De topversie Sense – de enige waarin de 1.0 T verkrijgbaar is – legt de klemtoon op veiligheid en krijgt standaard een automatische noodremfunctie, een spoorassistent en een dodehoekcontrole (in de buitenspiegels) mee.

  • Comfort

    Het ophangingscomfort had wat zachter mogen zijn, zeker voor een SUV. Temeer omdat de met imitatie-leder beklede stoelen van de Sense ook al vrij hard zitten. Maar de Stonic maakt dat goed met een riante binnenruimte en een over het algemeen weldoordachte ergonomie, zowel in het interieur als in de koffer. Een speciale vermelding gaat naar de uitzonderlijk geslaagde geluiddemping van de kleine driecilinder-turbo.

  • Praktische kant

    Ook al staan de stoelen van de Stonic niet hoger van de vloer dan die van de Rio, toch biedt de SUV een makkelijker instap, als gevolg van zijn verhoogde bodemvrijheid. De 352 liter onder de hoedenplank zou moeten volstaan voor de behoeften van een klein gezin, terwijl de in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank nog altijd een zekere flexibiliteit garandeert. Helaas heeft de basisversie Easy geen recht op de in de hoogte verstelbare laadvloer.

  • Connectiviteit

    De audio-installatie met zes luidsprekers en AUX- en USB-aansluitingen is standaard op alle uitvoeringen. Het geheel laat zich eenvoudig bedienen via een 7 duim groot aanraakscherm boven op het dashboard. Een smartphone koppelen via bluetooth is een eitje en het systeem is ook compatibel met Android Auto of Apple CarPlay. Vanaf het tweede uitrustingsniveau beschikt de Stonic standaard over een TomTom-navigatiesysteem met realtime informatie.

  • Budget

    De prijzen voor de Stonic beginnen bij 17.690 euro... maar dan moet je wel vrede nemen met de 1.2 van 84 pk. Omgekeerd biedt Kia de 1.0 T enkel aan in de topversie, waardoor de vanafprijs voor deze motorversie bijna 23.000 euro bedraagt. Kia heeft wel nog een geheim wapen achter de hand: een waarborg van 7 jaar of 150.000 kilometer, die bovendien overdraagbaar is bij een doorverkoop. Een stevig argument, dat niemand de Koreanen nadoet.

Kia Stonic 1.0 T : Pittig baasje
Conclusie / Kia Stonic 1.0 T : Pittig baasje

De Kia Stonic is een geslaagde kleine SUV. Hij neemt alle kwaliteiten over van de Rio waarop hij gebaseerd is, zoals een nauwkeurig en aangenaam weggedrag en een interessante binnenruimte en functionaliteit, maar geeft er een eigen invulling aan, onder een kleedje dat wat meer sexappeal heeft. Voeg daar zoals in dit geval een uitzonderlijk aangename 1.0-turbomotor aan toe, en deze Kia heeft alles om te overtuigen. Alleen de prijs van deze motorversie, die uitsluitend aangeboden wordt in het hoogste uitrustingsniveau, komt roet in het eten gooien: 22.890 euro is ronduit duur. Zelfs mét een volledige standaarduitrusting en een uitgebreide waarborg van zeven jaar, nog altijd een unicum op de markt.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!