Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes A 250 e : Plug-inbybride C-segmenter

In het kort

  • Rijdynamiek

    De 250 e krijgt de nog redelijk nieuwe gerobotiseerde achtversnellingsbak met dubbele koppeling. Dat betekent beterschap voor het comfort aan lage snelheden, al mogen de reacties soms scherper. Aan de hoge mate van sofisticatie merk je dat Mercedes toch al de nodige ervaring heeft met zijn specifieke batterijondersteuning. Het wraakt zich in de wegligging met een voortrein die door de veranderde gewichtsverdeling last heeft van koppelreacties.

  • Veiligheid

    Mercedes’ kleinste haalt een uitmuntende crashscore, maar EuroNCAP plaatst net als wij aantekeningen bij de actieve rijhulpsystemen. We vinden ze vooral overgevoelig afgesteld, waardoor ze beginnen te irriteren in plaats van de hand te reiken. En dwingend bijsturen is één zaak, ambetant alarmeren maakt je helemaal dol. De snelheidsregelaar is wel top. Al met al mag het niet verdoezelen dat er op de passieve uitrusting van de A-Klasse weinig af te dingen valt.

  • Comfort

    Overal, en dat geldt ook voor langere passagiers op de achterbank, zit je best behaaglijk in de A-Klasse. Te danken aan het ontwerp en goed zittend meubilair. Voor de schokdempers is het extra gewicht van de batterijen wel een uitdaging. Temeer daar de A 250 e om die reden geen beroep kan doen op comfortverrijkende opties zoals een gestuurde demping of de speciale ophanging. Rij je zuiver elektrisch, dan zal het nooit meer zen worden dan in deze A.

  • Praktische kant

    Mercedes is erin geslaagd de impact van de batterijen op het koffervolume te minimaliseren, al blijft de laaddrempel aan de hoge kant. Het interieur boet zodoende niet aan praktisch gemak in. De A-Klasse heeft bovendien genoeg opbergvakken en een goede toegang tot de achterbank. Bij een diepere inspectie blijkt de assemblage geen opsteker voor het blazoen van Mercedes. Functioneel nog is dat je, mits een opleg, de batterij kunt snelladen.

  • Connectiviteit

    De opdringerige digitale assistent voor spraakcommando’s daar gelaten is het MBUX-systeem misschien wel de grootste troefkaart van deze Mercedes. De A-Klasse is een schermenfreak. Met een knappe vormgeving van de menu’s en een ergonomische bediening. De goed werkende navigatie is optioneel, maar met het augmented reality dingen de Duitsers helemaal naar de gunst van de digitale generatie. Het laadproces kun je volgen via de app MercedesMe.

  • Budget

    Een A-Klasse is op zich al duur en deze PHEV doet daar nog een ferme schep bovenop. Maar je moet hem als bedrijfswagen taxeren en dan trekt hij op de middellange termijn het laken naar zich toe. Vooral door zijn aftrekbaarheid, die net als die van een EV altijd 100 procent bedraagt. Het te betalen VAA-bedrag is laag en, met enige discipline, kun je veel brandstof sparen. Zo haalt de A 250 e toch nog de bovenhand, zelfs al vergelijk je hem met een veel goedkopere A 200.

Mercedes A 250 e : Plug-inbybride C-segmenter
Conclusie / Mercedes A 250 e : Plug-inbybride C-segmenter

Mercedes heeft de hybridisering van zijn A-Klasse erg doordacht aangepakt, waarbij het vooral beter wou doen dan de rest. De timing is gunstig en bovenal is de batterijcapaciteit bovengemiddeld. Daardoor haalt de kleinste Mercedes een elektrisch rijbereik waarvoor veel andere plug-inhybrides het hoofd moeten buigen. Uitzonderlijk genoeg kun je het witte konijn van de A-Klasse-familie zelfs aan een snellader hangen. Voor bedrijven wordt dit ongetwijfeld de favoriet van de reeks. Hou wel rekening met paniekerige tussenkomsten van de actieve rijhulpsystemen. Hoe dan ook, de voorlopig nog hypothetische stroomversies van de BMW 1-Reeks en Audi A3 zullen hier een flinke kluif aan hebben.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Journalist AutoGids/ AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker