Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Tesla Model 3 Performance : Hooggespannen verwachtingen

In het kort

  • Rijdynamiek

    Over kracht en souplesse kun je bij deze krachtigste versie van de Model 3 zeker niet klagen. Dit zijn pure sportwagenprestaties, geleverd met een verbluffend gemak. Misschien ziet de auto er wel iets te gewoontjes uit voor de prestaties die hij kan leveren. Hij kleeft ook als een zuignap aan de weg, maar hij brengt dat nauwelijks over naar de bestuurder, mede door een stuur dat te gevoelloos en kunstmatig is om een echte beleving te kunnen garanderen.

  • Veiligheid

    De Model 3 is standaard voorzien van een aantal rijhulpsystemen, waaronder de Auto Pilot, waarbij een voortschrijdende verbetering in het vooruitzicht gesteld wordt doordat Tesla zijn producten altijd online kan updaten. Het ESP is heel efficiënt, iets té efficiënt misschien voor de mensen die een beetje plezier willen beleven. Op het gebied van passieve veiligheid zit deze Model 3 in de goede middenmoot. EuroNCAP heeft de Model 3 nog niet beoordeeld.

  • Comfort

    In tegenstelling tot zijn grote broers heeft de Model 3 geen luchtvering of gestuurde schokdemping en dat wreekt zich een beetje op het vlak van comfort: dat is iets te stug op slechte wegen. De stoelen zitten bovendien weinig comfortabel en missen zijdelingse steun. Achterin is genoeg plaats, maar de achterbank zit niet echt lekker. De ergonomie wordt helemaal bepaald door het grote centrale scherm, daarnaast is er… niets. De bediening zit wel logisch in elkaar.

  • Praktische kant

    Om makkelijk te kunnen instappen moet je de wat vreemde, ingewerkte deurkrukken leren gebruiken. Achterin instappen vergt wat meer inspanning door de smallere opening. Erg veel opbergvakken zijn er niet, de standaarduitrusting is wel volledig, maar het interieur oogt kaal en de afwerking kan nog een stuk beter. De Model 3 heeft geen achterklep, maar een klassiek kofferdeksel. Voorin vind je een kleine laadruimte, in hoofdzaak bedoeld voor de laadkabels.

  • Connectiviteit

    Ook qua connectiviteit is deze Tesla vernieuwend. Hij communiceert uitgebreid (zij het soms wat koppig) met zijn bestuurder en met de buitenwereld, via verschillende kanalen. Het supergrote scherm (15 duim) is natuurlijk de grote aandachtstrekker en je kunt er heel veel mee doen, van navigeren op een reuzegrote (Google-)kaart tot een uitgebreide analyse opvragen van je verbruik, rijbereik, rijstijl, enzovoort. Soms is het scherm wel iets te veel aanwezig…

  • Budget

    De ‘kleine’ Tesla is veel minder duur dan zijn grote broers, maar in deze topversie nog niet echt goedkoop. Zelfs voor de basisversie, met maar één motor en een kleinere batterij, ben je een kleine 50.000 euro kwijt. De algemene waarborg bedraagt vier jaar of 80.000 kilometer, op de aandrijving en batterij geldt acht jaar. Het verbruik hangt af van je rechtervoet. Als je het kalm aan doet, raak je ver (meer dan 400 kilometer), een zware voet wordt onmiddellijk afgestraft.

Tesla Model 3 Performance : Hooggespannen verwachtingen
Conclusie / Tesla Model 3 Performance : Hooggespannen verwachtingen

Met de Tesla Model 3 heeft deze excentrieke Amerikaanse constructeur duidelijk een stap vooruitgezet. De kleinere Tesla is gelukkig geen afleggertje van zijn grotere broers geworden. Op bepaalde vlakken doet hij het zelfs beter (wendbaarheid, wegligging), terwijl hij op de meeste andere vlakken niet te veel hoeft onder te doen. Belangrijk is ook dat hij veel beter aangepast is aan onze wegen en met zijn wat mildere prijskaartjes de concurrentie rechtstreeks aangaat met de premiummiddenklassers van Europese makelij, genre het Duitse trio Audi A4, BMW 3-Reeks en Mercedes C-Klasse. Zijn er dan geen gebreken? Toch wel: de ophanging is vrij stug, de stoelen zitten niet goed, de afwerking staat bij lange na niet op Europees niveau, het grote scherm in het midden leidt (te) veel af en doet de rest van het dashboard erg kaal ogen, en het rijden voelt iets te kunstmatig aan. Maar als totaalervaring op weg naar een nieuwe era is dit een auto die de concurrentie met om het even wie aankan. Het hangt er maar van af hoezeer je ervoor openstaat.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker