De KGM Torres bestond tot op heden in twee smaakjes: enerzijds was er de dappere, maar ook dorstige (en daardoor fiscaal minder interessante) 1.5 T-GDi op benzine, anderzijds de puur elektrische EVX, die de weg naar de particuliere klant maar moeilijk lijkt te vinden.
Om de verkoop uit het slop te halen, komt KGM – het vroegere SsangYong – nu met een nieuwe versie: de zelfopladende 1.5 T-GDi Hybrid.
Concept KGM Torres Hybrid
De hybride technologie in kwestie ging KGM inkopen bij BYD: het gaat om een variant van het DM-i-systeem van de Chinese constructeur, met dat verschil dat de batterij hier niet aan de stekker kan worden opgeladen.

Net zoals bij de Toyota- en Honda-hybrides gat het hier om een serieel-parallelle hybride: de benzinemotor kan als generator functioneren voor de elektromotor, maar ook mee de voorwielen aandrijven.
Aandrijving KGM Torres Hybrid
Die benzinemotor in kwestie is een 1.5-turbo, hier goed voor 150 pk. Via een planeetwielstelsel staat hij in verbinding met een elektromotor van 177 pk, gevoed door een lithium-ionbatterij van 1,85 kWh. Als beide motoren samenwerken, staat er 204 pk en 300 Nm paraat.

In de praktijk geeft de sturing echter de voorkeur aan elektrische aandrijving; de verbrandingsmotor dient het gros van de tijd enkel als generator. Enkel bij zware acceleraties of boven 100 km/u drijft hij rechtstreeks (mee) de wielen aan. Tijdens onze test reden we het gros van de tijd elektrisch, en gaf de boordcomputer na afloop een gemiddeld verbruik aan van amper 3,8 l/100 km.
Rijden KGM Torres Hybrid
Doordat de aandrijving doorgaans puur elektrisch verloopt, rijdt de Torres Hybrid bij een rustige rijstijl ook net zo aangenaam als een echte EV. De respons van de elektromotor is immer ogenblikkelijk, en zijn vermogen blijkt ruimschoots afdoende, ook al is de duw in de rug nooit overweldigend.

De goed afgestelde ophanging en de ergonomisch verzorgde stoelen dragen eveneens bij tot het bijzonder hoogstaande comfort. Het koetswerk gaat initieel wel wat rollen in de bocht, maar wordt vervolgens mooi strak gehouden.
Interieur KGM Torres Hybrid
De Torres Hybrid geniet daarnaast van een uitgebreide standaarduitrusting en is netjes afgewerkt, met kwaliteitsvolle materialen. Samen met de introductie van deze hybride werd ook zijn gebruikersinterface in het nieuw gestoken, ten voordele van de leesbaarheid, al blijft de menustructuur soms vreemde kronkels vertonen.

Jammer ook dat je voor Apple CarPlay nog altijd een kabel nodig hebt, terwijl Android Auto wél draadloos kan werken.
Conclusie KGM Torres Hybrid
Comfortabel, prima afgewerkt en rijkelijk uitgerust was hij al, deze nieuwe Hybrid-versie maakt de KGM Torres alleen maar nog aantrekkelijker. Voor 36.990 euro is dit een uitstekend aanbod in dit segment voor gezinnen die de overstap naar een full electric nog niet zien zitten.