Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review KGM Torres Hybrid (2025) - de gulden middenweg?

Geschreven door Frédéric Kevers op

KGM voegt met de Hybrid een zelfopladende hybride toe aan het Torres-gamma. Het rijplezier – en je portemonnee – vaart daar wel bij. AutoGids doet de test.

43.490 €

De KGM Torres bestond tot op heden in twee smaakjes: enerzijds was er de dappere, maar ook dorstige (en daardoor fiscaal minder interessante) 1.5 T-GDi op benzine, anderzijds de puur elektrische EVX, die de weg naar de particuliere klant maar moeilijk lijkt te vinden.

Om de verkoop uit het slop te halen, komt KGM – het vroegere SsangYong – nu met een nieuwe versie: de zelfopladende 1.5 T-GDi Hybrid.

Concept KGM Torres Hybrid

De hybride technologie in kwestie ging KGM inkopen bij BYD: het gaat om een variant van het DM-i-systeem van de Chinese constructeur, met dat verschil dat de batterij hier niet aan de stekker kan worden opgeladen.

Review 2025 KGM Torres Hybrid

Net zoals bij de Toyota- en Honda-hybrides gat het hier om een serieel-parallelle hybride: de benzinemotor kan als generator functioneren voor de elektromotor, maar ook mee de voorwielen aandrijven.

Aandrijving KGM Torres Hybrid

Die benzinemotor in kwestie is een 1.5-turbo, hier goed voor 150 pk. Via een planeetwielstelsel staat hij in verbinding met een elektromotor van 177 pk, gevoed door een lithium-ionbatterij van 1,85 kWh. Als beide motoren samenwerken, staat er 204 pk en 300 Nm paraat.

Review KGM Torres Hybrid

In de praktijk geeft de sturing echter de voorkeur aan elektrische aandrijving; de verbrandingsmotor dient het gros van de tijd enkel als generator. Enkel bij zware acceleraties of boven 100 km/u drijft hij rechtstreeks (mee) de wielen aan. Tijdens onze test reden we het gros van de tijd elektrisch, en gaf de boordcomputer na afloop een gemiddeld verbruik aan van amper 3,8 l/100 km. 

Rijden KGM Torres Hybrid

Doordat de aandrijving doorgaans puur elektrisch verloopt, rijdt de Torres Hybrid bij een rustige rijstijl ook net zo aangenaam als een echte EV. De respons van de elektromotor is immer ogenblikkelijk, en zijn vermogen blijkt ruimschoots afdoende, ook al is de duw in de rug nooit overweldigend.

Review 2025 KGM Torres Hybrid

De goed afgestelde ophanging en de ergonomisch verzorgde stoelen dragen eveneens bij tot het bijzonder hoogstaande comfort. Het koetswerk gaat initieel wel wat rollen in de bocht, maar wordt vervolgens mooi strak gehouden.

Interieur KGM Torres Hybrid

De Torres Hybrid geniet daarnaast van een uitgebreide standaarduitrusting en is netjes afgewerkt, met kwaliteitsvolle materialen. Samen met de introductie van deze hybride werd ook zijn gebruikersinterface in het nieuw gestoken, ten voordele van de leesbaarheid, al blijft de menustructuur soms vreemde kronkels vertonen.

Review 2025 KGM Torres Hybrid

Jammer ook dat je voor Apple CarPlay nog altijd een kabel nodig hebt, terwijl Android Auto wél draadloos kan werken. 

Conclusie KGM Torres Hybrid

Comfortabel, prima afgewerkt en rijkelijk uitgerust was hij al, deze nieuwe Hybrid-versie maakt de KGM Torres alleen maar nog aantrekkelijker. Voor 36.990 euro is dit een uitstekend aanbod in dit segment voor gezinnen die de overstap naar een full electric nog niet zien zitten.

Verwante testen

In dit artikel : KGM, KGM Torres

Web Editor

Tests

Onze tests

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars