Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Suzuki S-Cross 1.4 Hybrid 4WD - met onzichtbare troef

Geschreven door Hans Dierckx op

Net als de Swift en de Vitara krijgt ook de S-Cross Suzuki’s mild hybride systeem. En dat maakt de cross-over een stukje zuiniger.

32.499 €

Concept

De S-Cross leidt een anoniem bestaan, in de schaduw van zijn iets blitsere broer Vitara en vooral ook van dozijnen soortgelijke modellen bij populairdere merken. Hoewel Suzuki ooit deze categorie van compacte offroaders zowat voor zich alleen had, speelt dezer dagen iedereen mee voor de volksgunst, in sommige gevallen zelfs met meerdere modellen tegelijk. Dat dit model, dat alweer meegaat van 2013, er ook nog eens erg dertien-in-een-dozijn uitziet, is ook niet bepaald behulpzaam in de verkoop.

Hoe dan ook, deze kleine opknapbeurt focust zich op de CO2-uitstoot. Als kleine fabrikant heeft Suzuki vanwege de EU dan wel een haalbaardere uitstootlimiet gekregen dan de grote mastodonten, maar ook zij moeten aan de bak. Vandaar deze kleine 48 volt-elektromotor op de 1.4-turbo, hetzelfde hulpstuk als op de Vitara en Swift Sport.

Rijgedrag

Die starter-generator levert 10 kilowatt extra, maar de 1.4 zelf levert wel 11 pk in (van 140 naar 129), waardoor het totaalplaatje hetzelfde blijft. Vooral bij lage toerentallen, wanneer de turbo nog geen druk heeft opgebouwd, voelt de combinatie merkelijk vlotter dan voorheen. Als een 1.5-diesel eigenlijk, zeer bruikbaar dus voor dagelijkse ritten.

Er is ook wel een merkbaar effect op het verbruik, doordat de elektromotor bij stationair draaien de verbrandingsmotor aandrijft, waardoor die dus geen druppel benzine meer opsoupeert. We noteerden een gemiddelde van 6,3 l/100 km, wat zeker niet slecht is voor dit soort auto.

Niet dat we een auto maken of kraken op basis van wat hij in zijn digitale mars heeft, maar Suzuki’s multimediasysteem (dat eigenlijk van Bosch is, je vindt het trouwens ook in de Alpine A110) was nooit gebruiksvriendelijk en is nu echt wel gedateerd. Ook de rijhulpsystemen kunnen wat extra verfijning gebruiken, de adaptieve snelheidsregelaar is bijvoorbeeld veel te defensief.

In al zijn nederigheid is de S-Cross verder wel keurig, met een ruim, overzichtelijk en geriefelijk interieur. En met een deugdelijk 4x4-systeem dat je zelfs kan sperren, wat hem veel vaardiger maakt dan de grote meerderheid van dit soort crossovers, die doorgaans gewoon tweewielaandrijving hebben.

Verdict

De vernieuwing passeert haast ongemerkt, niet alleen omdat de S-Cross sowieso al geen aandachtszoeker is, maar je ziet het er natuurlijk ook niet aan. Mechanisch is het evenwel een verbetering, zowel in prestaties als verbruik. Met zijn 5 jaar garantie legt hij nog een extra troefkaart op tafel, met de instapprijs van 22.999 euro maakt dat er dus geen slechte koop van.

  • Zuinige motorcombinatie
  • Ruim interieur
  • 5 jaar garantie
  • Vervelend multimediasysteem
  • Afstelling radar snelheidsregelaar
  • Abrupte koppeling

Verwante testen

In dit artikel : Suzuki, Suzuki S-Cross , ,

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker