Chinese EV’s zullen in onze contreien pas naar waarde geschat worden als ze het scheve imago rechtgezet krijgen dat leeft bij de gemiddelde Europeaan. Een missie waarbij de Leapmotor voorlopig nog te licht uitvalt: er moet in de C10 nog te veel manueel worden bijgesteld of elektronisch de mond worden gesnoerd om er nu al een bovengemiddeld goed alternatief van te maken voor wat er vandaag in het middenklassesegment voorhanden is. Nu hoeft die conclusie de prijsbewuste koper zeker niet af te schrikken: als je kunt leven met die detailfouten, vind je nergens zoveel waar voor je geld.
Ook de BYD Seal U en Xpeng G6 zijn trouwens niet vrij van schoonheidsfoutjes, al zagen die zich gedurende de testweek stuk voor stuk gecompenseerd door de vele kwaliteiten die beide SUV’s te bieden hebben. Specifiek voor de Xpeng denken we dan aan zijn afwerking en zijn snellaadcapaciteit. De BYD charmeerde dan weer met zijn ophangingscomfort en zijn reële rijbereik. Eigenschappen die deze twee Chinese SUV’s boven de verzamelde concurrentie doen uitstijgen, en waarmee ze hun lidmaatschap voor onze Europese markten dubbel en dik verdienen. Waarbij de BYD hier aan het langste eind trekt, omdat de Seal U nog net iets minder aanpassing vergt van dat beoogde Europese doelpubliek.
| Scorebord | Interieur | Technologie | Onderweg | Budget | Totaal |
|---|---|---|---|---|---|
| 1. BYD Seal U Design | 18,00 | 17,60 | 18,15 | 17,33 | 17,76 |
| 2. XPENG G6 BEV 81KWH Long Range RWD | 18,08 | 17,70 | 18,15 | 17,13 | 17,74 |
| 3. Leapmotor C10 BEV Design | 17,67 | 17,30 | 17,92 | 17,20 | 17,52 |
In dit artikel : BYD, BYD Seal u , Leapmotor, Leapmotor C10 , XPENG, XPENG G6