Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Citroën C4 e-HDi 115, Ford Focus 1.6 TDCi 115, Hyundai i30 1.6 CRDi 110, Opel Astra 1.7 CDTI 110, Renault Mégane 1.5 dCi 110 en Volkswagen Golf 1.6 TDI : Benchmarking

Citroën C4 e-HDi 115, Ford Focus 1.6 TDCi 115, Hyundai i30 1.6 CRDi 110, Opel Astra 1.7 CDTI 110, Renault Mégane 1.5 dCi 110 en Volkswagen Golf 1.6 TDI : Benchmarking #1
Ons verdict

De nieuwe VW Golf slaagt erin afstand te nemen van zijn rivalen, dankzij een uitzonderlijke veelzijdigheid en een duidelijke vooruitgang op bijna alle vlakken, voornamelijk qua veiligheid en prijs. De geluiddemping is misschien wat minder verzorgd dan voordien, maar de nieuwkomer kan rekenen op meer binnenruimte, een rijkere uitrusting, een afwerking die als referentie kan gelden, en een TDI waarvan het zuinige karakter niet meer bewezen hoeft te worden. Een heleboel argumenten dus. Op de tweede plaats vinden we de Ford Focus, die evenzeer een homogeen geheel vormt, dankzij zijn evenwicht tussen comfort en wegligging, zijn aangename motor, zijn binnenruimte en zijn praktische aspecten (behalve qua opbergruimtes of ergonomie). De echte verrassing is echter de Hyundai i30: door de zorg die de ontwerpers besteedden aan zijn interieur en zijn afwerking, had de Koreaan het kunnen halen van de Ford, ware het niet van zijn lacunes op veiligheidsvlak (beperkte optionele uitrusting) en zijn vreemde uitrustingsbeleid (om over bepaalde zaken te beschikken moet je een optiepakket kiezen). De Opel Astra eindigt gelijk met de Hyundai, dankzij bijzonder agressieve prijzen, een goede algemene afwerking en een reële veelzijdigheid. Zijn 1.7 CDTI is echter voorbijgestreefd en zijn gewicht schaadt het verbruik. De C4 eindigt nog net op de vijfde plaats, voor de Mégane. Nochtans is er niet echt concurrentie tussen die twee, want filosofisch verschillen ze radicaal van elkaar: de Citroën geeft duidelijk voorrang aan comfort, terwijl de Mégane zijn dynamische weggedrag naar voren schuift. De Citroën haalt het uiteindelijk door zijn prijs (net), zijn geluiddemping en – vooral – zijn ruimte achterin, die veel te krap is in de Renault.

Scorebord Interieur Technologie Onderweg Budget Totaal
1. Volkswagen Golf VII 5d 1.6 TDi Trendline 17,00 18,00 16,00 16,00 17,20
2. Ford Focus 5d 1.6 TDCI 85kW S/S Trend 14,00 16,00 16,00 14,00 15,20
3. Opel Astra 5d 1.7 CDTI 110 ecoFLEX Enjoy 14,00 12,00 14,00 16,00 14,00
4. Hyundai i30 5D 1.6 CRDi 81kW Cool ISG 18,00 14,00 12,00 16,00 14,00
5. Citroën C4 5d 1.6 e-HDi 115 Seduction 14,00 15,00 14,00 14,00 13,80
6. Renault Megane 5d 1.5 dCi 110 Dynamique 10,00 18,00 16,00 12,00 13,60

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker