Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Infiniti Q30 tegen compacte premiummiddenklassers

Ons verdict

De eerste les die we uit deze vergelijkende wegtest kunnen trekken, is dat het streven naar alsmaar zuiniger motoren ten koste gaat van het rijplezier. Niet alleen omdat op die manier wordt ontmoedigd om flink in de toeren te trekken, maar vooral omdat de almaar langer wordende overbrengingsverhoudingen het enthousiasme van de motoren fnuiken. Sommige worden zelfs onhandelbaar, zoals de driecilinder in de BMW, waarmee stapvoets keren in tweede versnelling en vervolgens vlot optrekken bijna onmogelijk is. Daardoor dreigt de motor, wanneer de bestuurder niet snel genoeg reageert, ook meer te verbruiken. Hoewel het de vergelijking een beetje mank doet lopen, was het daarom interessant om de Mini Clubman met dezelfde motor gekoppeld aan de zestrapsautomaat aan de tand te kunnen voelen. Een betere reclame kan de automaat zich niet dromen... In datzelfde licht bekeken ontpopt de Renault-motor uit de Mercedes A-Klasse en de Infiniti Q30 zich dankzij zijn grotere souplesse bij lagere toeren tot de aangenaamste krachtbron. En zoals het resultaat met de A 180 d bewijst, in de ecotest ook de zuinigste. De tweede les is dat het resultaat van deze confrontatie nog maar eens bevestigt dat dit een felbevochten markt is waar de auto’s zeer aan elkaar gewaagd zijn. In die nek-aan-nekrace is het uiteindelijk de Mercedes A 180 d die het met een neuslengte haalt, vóór de BMW 116d. De A-Klasse overtuigt met zijn zuinige motor, zijn onderhoudende weggedrag en zijn piekfijne afwerking. De BMW 1-Reeks speelt dan weer met succes zijn unieke karakter uit. De Audi A3 van zijn kant stelt nergens teleur, maar blinkt ook nergens uit. De Mini Clubman is geëvolueerd van een buitenbeentje naar een volwaardige compacte middenklasser, met alle voordelen van dien. Hij is niet alleen handiger en praktischer geworden, maar rijdt ook beter. Zij het niet in die mate dat hij de Infiniti Q30 kan onttronen als revelatie van deze test. Alleen zijn het in dit segment niet alleen de kwaliteiten van de auto die beslissen over succes. Niet zelden geeft het imago de doorslag, en dan zou de Q30 wel eens de pineut kunnen worden. Objectief zijn er daarentegen nauwelijks redenen om deze nieuwkomer links te laten liggen. Hij biedt een niet-onaardig compromis tussen weggedrag en comfort, kan uitpakken met een keurige basisuitrusting en het gamma is logisch opgebouwd. Alleen telt Infiniti op dit moment nog maar drie verdelers in België, in Antwerpen, Brussel en Luik.

Scorebord Interieur Technologie Onderweg Budget Totaal
1. Mercedes-Benz A-Klasse 5d A 180 d 15,00 15,00 15,00 15,00 15,20
2. BMW 1 Reeks Hatch 116d (85 kW) 15,00 14,00 16,00 15,00 15,00
3. Infiniti Q30 1.5d 6MT 14,00 15,00 15,00 16,00 14,80
4. Audi A3 Sportback 1.6 TDi 81kW Attraction 16,00 15,00 13,00 15,00 14,80
5. MINI Mini Clubman One D (85 kW) 15,00 14,00 14,00 14,00 14,40

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker