Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Chrysler CCV uit 1997

Geschreven door Klaas Janssens op 03-02-2022

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1997 stammende Chrysler CCV op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

1997 Chrysler CCV

Tijdens de ontwikkeling van de Chrysler CCV heeft de Amerikaanse constructeur naar de Citroën 2CV gekeken. Dan hebben we het niet alleen over het bolle koetswerkontwerp met ronde koplampen en canvas cabriodakje, maar ook over de opvallend grote veerwegen van de ophanging. Deze in 1997 op de IAA van Frankfurt gepresenteerde conceptcar was dan ook bedoeld als budgetmodel voor de derde wereld. En daar zijn de wegen wat minder goed dan in de Verenigde Staten.

Oorspronkelijk stond die naar de 2CV knipogende CCV-afkorting voor China Concept Vehicle. Maar Chrysler veranderde die wat denigrerende benaming snel naar Compostie Concept Vehicle. En terecht, want de uit PET-flessen getrokken compostietmaterialen waaruit het koetswerk vervaardigd was, drukte het gewicht tot een haast ridicule 544 kilogram. 

PT Cruiser

De Chrysler CCV werd aangedreven door een piepkleine 0,8 liter-benzinemotor. Het luchtgekoelde tweecilinderblokje ontwikkelde een vermogen van nauwelijks 25 pk voor een maximaal koppel van amper 49 Nm. Voor knalprestaties was je dan ook aan het verkeerde adres: de topsnelheid bedroeg 113 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u vroeg 23,6 seconden. 

Het 2CV-achtige lijnenspel werd getekend door Brian Nesbitt, de man die ook verantwoordelijk was voor het koetswerkdesign van de Chrysler PT Cruiser. Indrukwekkender was de supersnelle productiemethode die de Amerikanen ontwikkeld hadden: de CCV kon gebouwd worden in minder dan 7 uur, drie keer sneller dan wat eind de jaren 90 gangbaar was voor een compacte auto. 

Spelbreker Mercedes

De Chrysler CCV was geen conceptcar die moest schitteren op de internationale autoshows, geen pure designoefening die een moderne Citroën 2CV wou evoceren. Maar een slimme manier om zoveel mogelijk auto te bieden voor zo weinig mogelijk geld, opgetrokken uit gerecycleerde materialen en bedoeld voor werelddelen waar vervoer minder evident is dan in Europa of de Verenigde Staten.

Eigenlijk had de productie al groen licht gekregen, maar de fusie met Daimler stak een stok voor het hele project.

1997 Chrysler CCV

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten