Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Renaulution: dit is de toekomst van Dacia (2025)

Geschreven door Frédéric Kevers op 14-01-2021

Met zijn strategisch plan Renaulution geeft Luca de Meo een nieuwe dimensie aan Dacia en Lada, die het concept van value for money nog verder zullen pushen.

Vanaf nu vormen Dacia en Lada een van de vier pijlers van het strategisch plan Renaulution dat door Luca de Meo, de huidige CEO van Groupe Renault, is opgesteld. De missie van het duo is om producten aan te bieden die gericht zijn op een optimale prijs-kwaliteitverhouding. Een low-costfilosofie die de conceptstudie Bigster onderstreept.

“Dacia blijft Dacia en zal nog steeds betrouwbare modellen aanbieden die zinvol zijn voor de klanten, met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Met de creatie van de business unit Dacia-Lada kunnen we het maximum halen uit het modulaire platform CMF-B, onze efficiëntie verbeteren en de kwaliteit, het concurrentievermogen en de aantrekkelijkheid nog verder verhogen. Bigster Concept wijst daarvoor de weg”, zegt Denis Le Vot, algemeen directeur van de merken Dacia en Lada.

>>> Wat betekent Renaulution voor Renault?
>>> Wat betekent Renaulution voor Alpine ?

Vereenvoudiging en pragmatisme

Vanuit industrieel oogpunt zal de procesoptimalisatie en de nieuwe technische aanpak zich richten op het CMF-B-platform waarmee er kan overgeschakeld worden van 4 naar één enkel platform voor de merken Dacia en Lada, met 11 in plaats van 18 modellen. Dit flexibele platform kan zowel verbrandingsmotoren als hybride aandrijflijnen huisvesten en verzekert het gamma conformiteit met de evolutie van de emissieregels, terwijl ze ook zouden moeten blijven voldoen aan de verwachtingen van de klanten.

Naast de bekende Logan, Sandero en Duster, wordt het gamma van Dacia nog uitgebreid met de Spring, de goedkoopste elektrische stadswagen van Europa, met nog eens 3 nieuwe modellen tegen 2025. De toekomst zal dan ook in teken staan van de komst van Dacia in het C-segment, een toekomst die al wordt geschetst door de Bigster Concept.

Bigger Duster

Met een lengte van 4,6 meter symboliseert de Bigster Concept de opkomst van Dacia met een SUV die bedoeld is voor het C-segment, maar die nog steeds de kernwaarden van Dacia respecteert: eenvoud, eerlijkheid en authenticiteit. Concreet gaat het om een grotere Duster, met een robuust en modern design en een ruim en eenvoudig interieur, dat alle benodigdheden zou moeten bieden zonder franjes en voor een prijs die lager is dan bij de concurrentie.

Naast zijn donkergroene kleur die bedoeld is om avontuur en natuur op te roepen, moet de vergrote Y-structuur van de dagrijverlichting de robuuste SUV-identiteit van de auto onderstrepen. Een interessant detail: de beschermingselementen van de carrosserie zijn van onbewerkt gerecycleerd plastic. Het motorenaanbod zou dan wel weer kunnen bestaan uit ‘groenere’ alternatieven om het risico op EU-boetes niet te lopen.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten