Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Renault Arkana komt toch, desgewenst als hybride E-Tech

Verwachte lancering : 01-03-2021

Geschreven door Klaas Janssens op 23-09-2020

De Arkana is een als wereldauto omschreven SUV-Coupé die niet bestemd was voor onze markt, een beslissing waarop Renault nu terugkomt.

De Arkana bouwt op de fundamenten waarop Renault ook de Clio en de Captur zet, maar met een lengte van 4,6 meter is deze SUV-Coupé wel langer dan een Kadjar. Het dashboard is dat van de Captur, inclusief de digitale tellerpartij en de verticaal geöriënteerde multimediadisplay. Ook de comfortsnufjes en de veiligheidsitems kwamen we eerder tegen op andere Renault-modellen. Onder de duikende daklijn schuilt een koffervolume van 513 liter. Tenzij je voor de Arkana E-Tech opteert, want die houdt het bij een koffer van 438 liter. De schuld van de extra batterijen van de hybride aandrijflijn.

F1-technologie

In tegenstelling tot de Captur, vertrouwt de Arkana E-Tech niet op een plug-inhybride aandrijflijn. Het gaat om een hybride systeem dat 140 pk sterk is en dat Renault ook gebruikt voor de Clio E-Tech. Een atmosferische 1,6 liter-benzinemotor krijgt de hulp krijgt van een extra batterijpakket, van twee elektromotoren en van een innoverende versnellingsbak met klauwkoppelingen (zoals in de Formule 1). Het resultaat is een auto die altijd elektrisch wegrijdt en in een stedelijke omgeving tot 80 procent van de tijd elektrisch onderweg kan zijn, wat zijn verbruik met 40 procent kan reduceren. 

In tegenstelling tot de Captur is de Renault Arkana niet verkrijgbaar met een dieselmotor. Het enige alternatief voor de "zelfopladende" E-Tech is een turbobenzine. Het gaat om de bekende 1,3 liter-krachtbron, goed voor een vermogen van 140 pk en een maximaal koppel van 260 Nm. Deze TCe-motor doet een beroep op een microhybridesysteem met starter-alternator, gekoppeld aan een onder de passagierszetel weggestopte lithium-ionbatterij van 12 volt.

Renault Sport

Ook Renault Sport komt zich met de Arkana moeien, maar van een echte RS-versie is geen sprake. De SUV-Coupé zal wel verkrijgbaar zijn als RS Line, zoals dat reeds het geval is bij de Clio en de Mégane. Dit uitrustingsniveau is enkel beschikbaar voor de hybride E-Tech en krijgt een sportieve koetswerkbehandeling, die een specifieke voorbumper combineert met zwarte designdetails, met rode accenten getooide sportvelgen en een dubbele verchroomde uitlaat. De RS Line is de enige Renault Arkana die je ook in het Valencia Orange kan bestellen. Technisch verandert er evenwel niets.

De Belgische commercialisatie van de Arkana is voorzien voor de lente van 2021. Deze cross-over rolt van de band in Busan, Zuid-Korea. Daar wordt hij geproduceerd naast de XM3 van Renault Samsung Motors.

 

 

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten