Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Welke EV is het best in snelladen langs de snelweg?

Geschreven door Yeelen Möller op 09-02-2023

We worden doodgegooid met maximale snellaadvermogens, theoretische rijbereikcijfers en hoe die zich met elkaar verhouden. Maar welke EV tankt de meeste échte snelwegkilometers tijdens een pitstop van een halfuur tijdens een roadtrip?

De maximale laadsnelheid van een elektrische wagen wordt meestal uitgedrukt in kilowatts (kW), maar enkel naar dat cijfer kijken is niet altijd even nuttig. Want hoewel dat wel aangeeft hoeveel energie er in de batterij wordt gepompt, zegt het niets over de hoeveelheid kilometers die je kan afleggen met die energie.

LEES OOK Welke EV's verliezen nauwelijks rijbereik bij koude?

Daar speelt het verbruik van de auto een veel grotere rol in. Bovendien wordt die piek in het snellaadvermogen enkel in de meest gunstige omstandigheden behaald, en maar tot op het moment dat de batterij een bepaald laadniveau bereikt. Die laadcurve heeft eveneens een grote impact op hoe ver je kan rijden na een snellaadstop.

Theorie versus praktijk

Om uit al die variabelen een representatieve rangschikking te kunnen halen, heeft het Franse Automobile Propre 14 EV's aan een grondige praktijktest onderworpen waarbij werd gekeken hoeveel rijbereik er teruggewonnen wordt na 15, 30 en 45 minuten snelladen.

Het gaat hierbij om echte snelwegkilometers zoals je ze zou nodig hebben tijdens een roadtrip waarbij je regelmatig moet snelladen, en dus niet om theoretische WLTP-cijfers.

Ioniq 5 en BMW i4

Na 15 minuten is het de Hyundai Ioniq 5 die als winnaar uit de bus komt, met 182 km rijbereik in de batterij. Dat heeft hij te danken aan zijn 800 V-batterij, die hem in staat stelt een laadvermogen van 233 kW te halen, maar ook aan zijn relatief lage verbruik. De tweede plek is voor de BMW i4 eDrive40 met 166 km na 15 minuten, gevolgd door de Tesla Model Y Performance, die 149 km wist bij te laden op dezelfde tijd.

Na 30 minuten is er een wissel aan de top: de BMW i4 haalt de Ioniq 5 in en tankt 262 km bij op een halfuur, terwijl de Ioniq 5 241 km haalt. De Model Y Performance blijft op de derde plaats staan met 233 km, maar moet die podiumplek wel delen met de Skoda Enyaq iV 80, die hetzelfde resultaat behaalt. 

Voor verbetering vatbaar

Nu is deze test van Automobile Propre nog niet erg compleet. Zo ontbreekt bijvoorbeeld de Porsche Taycan of de Audi E-Tron GT, die ook een 800 V-architectuur hebben en tot 270 kW kunnen snelladen, al verbruiken deze wagens ook wat meer dan de modellen uit de test.

De Ioniq 6 heeft dezelfde aandrijflijn als de Ioniq 5, maar moet dankzij zijn gunstigere stroomlijn een nog beter resultaat halen en zou dus waarschijnlijk aan de top komen, maar dat model is nog maar net uit en zal nog niet beschikbaar geweest zijn voor de rest. En zo kunnen we wel nog een paar voorbeelden bedenken. Wat niet wegneemt van het grote belang van deze praktijktest.

De rode lantaarn van deze test is trouwens de Renault Zoé R135, die een snellaadvermogen heeft van amper 46 kW en dus slechts 50 en 99 km bijlaadt op respectievelijk 15 en 30 minuten. De Zoé wordt gevolgd door de MG ZS EV (80-146 km) en de Aiways U5 (83-146 km) onderaan het klassement. 

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten