Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Top 5 - De leukste Honda Civics

Geschreven door Yeelen Möller op 25-03-2022

De Europese lancering van de elfde generatie Honda Civic is de perfecte gelegenheid om eens terug te blikken op de hoogtepunten uit het verleden. En neen, het zijn niet allemaal Type R's. Maar wel bijna.

50 jaar nadat de eerste Honda Civic van de band rolde, komt generatie nummer elf naar Europa met een hybride aandrijflijn. Het is de eerste keer dat de Civic een elektromotor krijgt, de geschiedenis van het model is vooral doorspekt met leuke versies met een hoogtoerige benzinemotor, een specialiteit van Honda. Al is onze eerste keuze voor dit lijstje van het bravere type.

Honda Civic Country

Al van bij het begin was de Civic in verschillende koetswerkvarianten te krijgen, met sedans, hatchbacks en bij de tweede generatie zelfs een eigenzinnige break: de Honda Civic Country. Die kreeg een faux-houten afwerking op de flanken en de kofferklep, een neerklapbare achterbank  De Civic Country had een 1,5 liter-benzinemotor van 88 pk onder de kap en woog slechts 835 kilo leeg. Naast een manuele vijfversnellingsbak kon je zelfs een tweetraps(!) Hondamatic-automaat krijgen. 

Honda CR-X (eerste generatie)

Officieel is dit geen Civic, maar de CR-X is er zo nauw mee verwant dat we hem meerekenen in dit lijstje. Hij was gebaseerd op de derde generatie Civic en was meteen ook de eerste die echt sportieve allures kreeg. De CR-X had een hoekig driedeurs koetswerk en telde in de VS zelfs maar twee zitplaatsen. Maar het leukste was wel de CR-X Si, met een hoogtoerige 1,6 liter-motor van 135 pk, op een gewicht van amper 860 kilo. 

Spoon Civic Type R EK9 N1

De vijfde Civic was de eerste die als Type R was te krijgen, met de iconische B16B-motor die tot 8.400 toeren kon doortrekken en een piekvermogen leverde van 160 pk. Maar er was nog een heftigere versie: de Spoon Type R EK9. Het was een one-off van tuner/racebedrijf Spoon die een duizelingwekkend toerental van 11.000 opm haalde! Daarmee leverde het blok een piekvermogen van zo'n 200 pk en had vooral het voordeel dat je minder vaak moest schakelen en vaker in een goed toerengebied zat op het circuit. Het was natuurlijk ook gewoon een goede marketingtruc van Spoon om zijn motoren te verkopen aan Civic-liefhebbers, ook al konden die niet zo ver doortrekken.

Mugen Civic RR Advanced Concept

Een andere bekende naam in het Honda-wereldje is Mugen, de huistuner van het merk, opgericht door de zoon van meneer Honda. In 2009 bracht Mugen een trio van extreem getunede Civics mee naar het Tokyo Auto Salon, waarvan de heftigste deze Civic RR Advanced Concept was. Het was een evolutie van de Civic Mugen RR en de Civic Type-RR Experimental Spec van de jaren voordien, met een extreme honger naar een zo laag mogelijk gewicht. 

Elk koetswerkpaneel werd vervangen door een koolstofvezel exemplaar, zelfs het interieur moest eraan geloven. De motor werd uitgeboord tot 2,2 liter en leverde nu 260 pk bij 9.000 toeren. Dankzij de verbeterde aerodynamica en vooral het aangepaste onderstel wist deze versie een rondetijd van 1:04"906 te halen op Tsukuba, het compacte en technische circuit dat je wel bekend zal staan als je ooit Gran Turismo hebt gespeeld. Daarmee was hij 2,5 seconden sneller dan de standaard Type R uit die tijd.

Honda Civic Type R FK8 Limited Edition

Last but not least: het uitzwaaimodel voor de huidige generatie Civic Type R, en meteen ook de snelste productievoorwielaandrijver op het circuit. De standaardversie van de recentste Civic Type R werd nog verslagen door de Renault Mégane RS Trophy-R op de Nürburgring, maar deze Limited Edition sloeg terug met zijn 47 kilo lagere gewicht dankzij het gebrek aan infotainment en airco, net als lichtere velgen van BBS.

Dankzij getweakte dempers en Michelin Cup 2-banden wist het model maar liefst 2,5 seconden van de rondetijd van de Mégane te snoepen... op Suzuka, dat 4 keer korter is dan de Nordschleife. Een nieuw 'Ringrecord zit er dus in voor de Civic, maar de revanche hebben we nooit gekregen...

Bonus: Honda Civic Type R... Pick-up

Japanse gekkigheid met een dosis Britse humor, zo kan je deze Civic Type R FK8 Pick-up het best omschrijven. Het is namelijk de Britse Honda-afdeling die zo gek was om deze one-off te bouwen, compleet met traanplaat in de laadbak en plek voor twee Honda-grasmaaiers. Aan de mechaniek werd niet geraakt en zelfs de dikke achtervleugel overleefde de operatie. Over rondetijden op de Nürburgring gesproken: destijds liet projectleider Alyn James weten dat Honda hiermee een ronderecord voor "de snelste voorwielaangedreven pick-up op de Nordschleife" wilde vestigen. We wachten nog steeds, beste Alyn...

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten