Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Kia Stonic: bruisende voortrekker

Geschreven door Gaetan Philippe op

Hyundai-Kia is een historisch aanhanger van kleine SUV’s en zet zijn expansie verder naar onderen door te investeren in de meest voorkomende categorie, het B-segment. Kia heeft het eerste schot afgevuurd in de vorm van de Stonic.

Het concept

Om een en ander duidelijk te maken: de Kia Stonic staat op het platform van de Rio (identieke wielbasis), net zoals de vierde generatie van de Sportage is gebaseerd op de Cee’d. Hyundai staat op het punt om ons zijn Kona te laten testen, die zijn perfecte evenknie is, met die uitzondering dat de Stonic enkel verkrijgbaar is met voorwielaandrijving in een schema met overdwars ingeplante motor en dat hij enkel kleine instapmotoren krijgt: de atmosferische 1.2 (84 pk) van de Picanto en de 1.4 (100 pk) uit de Rio en de Cee’d. De instapmotoren van de Hyundai zijn de topmotoren van de Kia (1.0 T-GDI met 120 pk en 1.6 CRDI met 110 pk).

  • Stijl, afwerking, uitrusting, kleurenaanbod
  • Lichtvoetige kleine SUV, zuinig, geluiddemping
  • Uitgebreide garantie (7 jaar/150.000 kilometer)
  • Verouderde atmosferische 1.2- en 1.4-benzinemotoren
  • Gemiddelde instapprijs
  • Teleurstellende kunststoffen (deurpanelen)

Wat er verandert

De ophangingsarchitectuur is geijkt op die van de Rio, met de nodige chassisaanpassingen en structurele verstevigingen die vereist zijn voor een voertuig dat hoog op de poten staat. Deze omvorming tot een tweewielaangedreven SUV komt van een nieuw koetswerk dat op ongewijzigde asprincipes staat: McPherson-driehoeken vooraan en een vervormbare dwarsstang achteraan. Dat zijn eenvoudige en beproefde oplossingen die gepaard gaan met een foutloze kwaliteitsindruk maar ook, zoals bij Kia de regel is, een ultramoderne uitrusting die al erg vrijgevig is in de basisversie. De Stonic heeft homogene proporties die mannelijke elementen – flanken en een motorkap met gespierde welvingen – verzoent met een gestrekt silhouet dankzij een vrij lage daklijn voor een compacte SUV en naar achteren geplaatste voorruitstijlen. We mogen ook de cosmetische details niet vergeten (radiatorrooster met fijne satijnglanzende latjes en zonder grille, fijne biesjes over de lengte van de koetswerklijn en de onderste voorbumper, antracietgrijze onderste randen van het koetswerk die het model eerder dynamisch maken dan het te verzwaren), die hier meer verfijnd zijn dan gemiddeld in deze categorie. Al die opmerkingen verklaren waarom we de Stonic esthetisch boven de Kona verkiezen. Is dat geen rechtvaardige vergelding van Kia op Hyundai, als je weet dat de Tucson in zijn jongste (derde) generatie meer succes heeft dan de vierde Sportage? Je kan ook moeilijk naast zijn tweekleurige lak met het dak in een contrastkleur kijken, die de auto een Targa-look geeft, met een C-stijl in de koetswerkkleur. Het dak in contrastkleur – en daar zijn de A- en B-stijl, de buitenspiegelkappen en de dakspoiler bij inbegrepen – is verkrijgbaar in 5 tinten (zwart, wit, oranje, rood, groen), die kunnen worden gecombineerd met 9 koetswerkkleuren, zodat je alles samen 20 tweekleurige combinaties kunt krijgen. Het volledig zwarte en meer conventionele interieur kan je opvrolijken met 4 kleurenpacks die een paar decoratie-elementen en details (stoelen, stiknaden) toevoegen in grijs, oranje, groen of, in combinatie met het synthetische leer, brons. Met deze packs kunnen de stoelen ook tweekleurig zwart en grijs zijn. Van een hippe Koreaan gesproken.

Hoe hij rijdt

Het design blijft een van de eerste aankoopcriteria van een kleine SUV boven alle andere, maar ook meer objectieve elementen zijn even belangrijk als bij meer traditionele modellen of bij dikkere SUV’s. Zo is ook het rijgedrag van tel, dat wordt verzekerd door een ophanging (met velgen van 15 tot 17 duim) met stugge schokdempers en een voorbeeldige trekkracht van de voorwielen. Rolneigingen en koppelreacties worden perfect onderdrukt, zodat we nog beter kunnen genieten van een perfect ontdubbelde stuuroverbrenging – zo snedig als nodig is – om de rit met een Stonic even prettig te maken als die met een veelzijdige stadsauto van hetzelfde formaat. De ophanging filtert om een stevig maar degelijk comfort te bieden. Ook de stoelen helpen, want voorin zijn ze goed ontworpen en ze laten genoeg knieruimte voor volwassenen op de achterbank. De elleboogbreedte is die van een auto uit het B-segment, wat betekent dat achterin een derde reiziger enkel meekan als noodoplossing voor korte ritten. De geluiddemping sluit aan bij die van modellen uit een hoger segment, zeker met de bijzonder gedempte, aangename en zuinige 1.0 T-GDI op benzine. De 1.6 CRDI-diesel is van nature nog zuiniger en biedt het voordeel dat hij meer kracht heeft bij lage en middelhoge toeren, maar hij toont zich onvermijdelijk ruiger bij hogere toerentallen. De bediening van de handgeschakelde zesversnellingsbakken heeft alle vereiste kwaliteiten: precies, licht en stevig. De gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling DCT-7 is vanaf 2018 verkrijgbaar op de 1.0 T-GDI. De praktische kant wordt versterkt door een koffervloer op 2 niveaus en een perfect vlakke laadvloer wanneer de rugleuning van de achterbank is neergeklapt. Het minimale en maximale laadvermogen passen perfect bij het gemiddelde van het segment.

Budget & uitrusting

De betrouwbaarheid, de kwaliteit en de uitgebreide garantieperiodes (hier 7 jaar of 150.000 kilometer) van Koreaanse merken maakt dat ze al lang niet meer voor bodemprijzen worden verkocht. Ze maken dat goed door een vrijgevige uitrusting vanaf de basisversie, waardoor hun modellen nog steeds heel competitief zijn. Zo heeft de Easy 1.2 (die we niet konden testen) van 17.690 euro al een achteruitrijcamera en een 7-duims aanraakscherm waarop je de weergave van je smartphone kan dupliceren, zodat je bijvoorbeeld gebruik kan maken van Google Maps via MirrorLink. Ook rijhulpsystemen zoals een vertrekhulp voor op hellingen, een vectoriële koppelverdeling via de remmen, een noodremhulp of automatische grootlichten zijn standaard. Aan het andere uiterste kost de best uitgeruste Stonic 1.0 T-GDI – de Sense van 22.890 euro – gevoelig minder dan een Audi Q2 1.0 TFSI 125 (23.580 euro), die minder goed is uitgerust en niet beter is afgewerkt.

Concurrentie

Aan het eind van de rekening kunnen op het vlak van de verhouding prijs-uitrusting-kwaliteit enkel de verouderde Nissan Juke of de Citroën C3 Aircross en C4 Cactus beter of even goed doen. We houden dan geen rekening met de vreselijk dure premiummodellen (Audi Q2, Mini Countryman) en de extreem goedkope budgetmodellen (Dacia Duster, SsangYong Tivoli) of gelijkaardig (Ford EcoSport). De andere massaconstructeurs (Fiat 500X, Jeep Renegade, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Peugeot 2008, Renault Captur, Suzuki Vitara) vragen altijd net iets meer voor een gelijkaardig aanbod.

Ons verdict

De Stonic is mooi getekend, goed gebouwd en verleidelijk op alle vlak, zodat hij Kia voor het eerst laat doorbreken in het SUV-B-segment met de zelfzekerheid van een veroveraar die zijn verdiensten al heeft bewezen in de hogere segmenten. Door die ervaring moet hij niet bang zijn voor de nakende komst van zijn neef Hyundai Kona, noch voor de VW T-Roc en Seat Arona.

In dit artikel : KIA, KIA Stonic

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker