Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mazda 6 - Japanse premium

Geschreven door Laurent Blairon op

Sinds 2012 heeft de Mazda 6 van elke kleine facelift of update geprofiteerd om een beetje meer op te schuiven in de richting van de premiummodellen. Ook deze keer is dat opnieuw het geval.

Het concept

Met deze derde (en deze keer wel grondige) update toont Mazda dat het de 6 zeker niet op een zijspoor wil zetten. Nochtans trekken steeds meer mainstreammerken zich terug uit het D-segment, een evolutie die versneld wordt door het succes van de SUV’s. Mazda mag heel tevreden zijn over het succes van die modellen in zijn gamma, maar denkt dat er nog een hele tijd liefhebbers zullen zijn van grote berlines en breaks die dezelfde kwaliteit verdienen als in de CX-5. 

Wat er verandert

Volgens de huidige trend krijgt de voorpartij meer présence door een iets imposanter en lager radiatorrooster en expressievere (led)koplampen. Dat is het zowat. De veranderingen binnenin zijn groter, met een zeer aangenaam nieuw dashboard dat opvalt door zijn horizontale lijnen en bijzondere soberheid. De stoelen krijgen bredere en dikkere zitkussens en (wanneer ze met leder bekleed zijn) een efficiënte ventilatiefunctie. Qua connectiviteit prijkt een nieuw scherm van 8 duim in het midden van het dashboard en omvat het MZD Connect-infotainmentsysteem nu ook Apple CarPlay en Android Auto. Kortom, Mazda doet het nodige om het hoofd te blijven bieden aan de premiumreferenties.

Alle verbeteringen aan de motoren – te veel om hier allemaal op te sommen – moesten zorgen voor minder interne wrijvingen, een ideale bedrijfstemperatuur, meer soepelheid en vooral een lager verbruik. Dat gebeurt bijvoorbeeld met een nieuwe tweefasige turbo, met natrium gevulde uitlaatklepstelen, een NOx-katalysator met AdBlue-uitlaatvloeistof bij de 2.2-dieselversie (beschikbaar met 150 of 184 pk). Alle motoren voldoen aan de WLTP-homologatie en de Euro 6d Temp-emissieregels. Goede leerlingen dus, maar fiscaal blijft het een moeilijk verhaal, vooral voor wie in Brussel of in het Waalse gewest woont. 

Hoe hij rijdt

Voor het onderstel streeft Mazda niet (meer) naar die typisch Duitse dynamiek. De ingenieurs focusten vooral op alle punten waarmee ze de controle van koetswerkbewegingen konden verbeteren. De stuurinrichting werd ook doeltreffender. Rijden doet de 6 beter dan ooit, zo vanzelfsprekend en doeltreffend rijgt hij de kilometers aan elkaar zonder een valse noot, als we even het gebrek aan koppel van de – atmosferische – benzinemotoren vergeten. Sportievere bestuurders zullen het gebrek aan pit betreuren, maar wanneer je geen behoefte hebt aan wilde sensaties zul je het zachte temperament zeker waarderen. De aangenaamste versie is ongetwijfeld de 2.0 SkyActiv-G met 145 of 163 pk, waarmee we een verbruik van 8,7 l/100 km (volgens de boordcomputer) noteerden zonder ons in te houden. De smeuïge 2.2-diesel (voortaan met 184 pk in plaats van 175 pk) verleidt vooral met zijn vlottere hernemingen en vormt een uitstekend duo met de zestrapsautomaat. Het gamma omvat twee uitrustingsniveaus, SkyDrive en SkyCruise, met daartussen nog de Privilege Edition. 

Ons verdict

Grosso modo stijgen de prijzen van de Mazda 6 met 2.000 à 2.500 euro, maar dat wordt gerechtvaardigd door de (nog) rijkere standaarduitrusting en de talrijke verbeteringen. De break kost nog altijd geen euro meer dan de berline.

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda6

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars