Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Nissan Leaf: al 10 jaar

Geschreven door Frédéric Kevers op 17-12-2020

Het is al 10 jaar geleden dat Nissan de eerste generatie van zijn Leaf lanceerde, een compacte elektrische berline die de maatstaf in zijn categorie is geworden.

Met meer dan 180.000 verkochte exemplaren in Europa en 500.000 over heel de wereld, mag Nissan tevreden terugblikken op de eerste 10 jaar van zijn elektrische auto. Het was gedurende een lange tijd de populairste elektrische auto op de markt en gold als referentie voor een compacte elektrische berline.

Leaf, de groene auto

Als we enkel kijken naar de kilometers die zijn afgelegd met alle ingeschreven Leafs, en we negeren even de milieu-impact van de productie van de auto of de elektriciteitsproductie om zijn batterijen op te laden, mag de Japanse EV opscheppen met het feit dat hij 2,5 miljoen ton CO2 heeft bespaard in de lucht over een afstand die overeenkomt met meer dan 400.000 keer rond de aarde rijden. Een 'bespaarde' vervuiling die overeenkomt met het planten van 100 miljoen bomen om evenveel CO2 op te vangen. De Leaf kan in geval van nood ook dienen als elektriciteitsvoorziening door de stroom van zijn batterij te leveren aan een huis of aan de hulpdiensten.

Referentie

Met deze 10 jaar en 16 miljard kilometer achter de rug, kan Nissan putten uit de ervaring die is opgedaan met de twee generaties van zijn Leaf om een rijder en completer aanbod uit te bouwen, waarvan de eerste uitbreiding de cross-over Ariya zal zijn. Daarnaast mag de Leaf zich een maatstaf noemen voor de concurrentie - waaronder de Volkswagen ID.3 waarmee we hem onlangs vergeleken - die nog minder ervaren is op de markt van elektrische mobiliteit.

De eerste generatie was een beetje sloom, maar de Leaf genoot van de lancering van zijn tweede generatie om zijn prestaties wat op te waarderen, met bijvoorbeeld een 0 tot 100 km/u in minder dan 7 seconden. Je kan dus ook een beetje plezier beleven met een emissievrije berline die je met één pedaal kan bedienen. Desalniettemin zal Nissan nu een volgende stap moeten zetten om overeind te blijven in een bloeiende markt - gedwongen door de milieunormen - en om het hoofd te bieden aan de steeds talrijkere en sterkere concurrentie.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten