Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosport / Gazoo Racing introduceert Toyota GR Yaris Hybrid Rally1

Geschreven door Frédéric Kevers op 17-01-2022

Gazoo Racing presenteert de Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid, de rallywagen waarmee ze hun WRC-titel in 2022 hopen te verlengen.

Na Hyundai heeft ook Toyota zijn hybride Rally1-wagen voorgesteld voor het 2022 Wereldkampioenschap Rally (WRC). Net zoals dat in 2019, 2020 en 2021 gelukt is, gaan ze dit seizoen weer vol voor de titel. Daarbij kunnen ze niet meer rekenen op achtvoudig wereldkampioen Sébastien Ogier, die geen voltijds WRC-programma meer rijdt en zich voorbereidt op een carrière in de circuitracerij. De Fransman deelt de derde Toyota met Esapekka Lappi.

De eerste twee Toyota's GR Yaris Hybrid Rally1 Hybrid van Gazoo Racing zullen bemand worden door de duo's Elfyn Evans/Scott Martin en Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen.

WRC 2022 Toyota GR Yaris Rally 1 Hybrid

Zijdelingse luchthappers

De nieuwe Rally1-machine van Toyota Gazoo Racing baseert zich op de nieuwe GR Yaris. Hoewel de nieuwe reglementen een vereenvoudigde aerodynamische voorschrijven, komt de Japanse rallywagen met enkele opmerkelijke koetswerkaddenda die we niet zien op Rally1-versies van de Hyundai i20 N noch de Ford Puma ST

Dan hebben we het in de eerste plaats over de zijdelingse luchthappers die rechtstreeks uit het Groep B-tijdperk lijken te komen. Ze zijn bedoeld om de koeling van de hybride aandrijflijn te optimaliseren. Let ook op de F1-achtige zijspiegels van de Toyota GR Yaris, die meer doen dan enkel naar achteren kijken.

WRC 2022 Toyota GR Yaris Rally 1 Hybrid

Hybride rallywagens

Net zoals de concurrentie rekent de Toyota GR Yaris Rally1 op een hybride aandrijfgeheel waarbij de 1,6-liter turbobenzine die het WRC sinds 2017 gebruikt, wordt gekoppeld aan een gestandaardiseerde elektromodule die een elektromotor van 136 pk combineert met een batterijpakket van 3,9 kWh.

Het duurt ongeveer 25 minuten om het gestandaardiseerde accupakket volledig op te laden. De batterijen zorgen niet voor een constante ondersteuning van de verbrandingsmotor, die vanaf 2022 op fossielvrije brandstoffen draait, maar geven een kortstondige boost tussen twee bochten. Het systeemvermogen mag niet krachtiger worden dan 500 pk, om Groep B-toestanden te vermijden. 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten