Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
In een groot aanbod – en dat is een understatement onder SUV’s – is het moeilijk opvallen. Maar met zijn hoekige en kantige stijl doet de vijfde generatie van de Santa Fe, die eind 2024 werd gelanceerd, in elk geval hard zijn best. Zijn lengte van 4,83 meter reflecteert zich in een interieur dat voorrang geeft aan ruimte, met vijf-, zes- of zevenzitsopstellingen. Klap je alle stoelenrijen achterin weg, dan krijg je een handige vlakke laadvloer. Maximaal kan er 1.912 liter in de koffer, geen kneusje dus. De voorstoelen zitten comfortabel en ondanks de verbonden schermen boven op het dashboard houdt Hyundai vast aan fysieke knoppen voor de bediening van de klimaatcontrole – des te beter.
De aandrijving biedt keuze tussen een gewone hybride en een plug-inhybride, beide gebaseerd op een 1,6-liter-viercilinder-turbomotor. De stekkerhybride, met 252 pk en vierwielaandrijving, is de meest logische keuze, zeker voor bedrijfsmiddens. Dat de Santa Fe dik 2 ton op de weegschaal zet, vertaalt zich in een emissievrij WLTP-rijbereik van 62 kilometer uit de 13,8 kWh-batterij. De tol van de kilo’s vertaalt zich ook in de hernemingen, die een beetje pit missen. Het weggedrag is afgesteld op comfort, maar gelukkig weet de schokdemping wel raad met de hoge BMI van deze knaap zodat bochtenpikken geen bootaffaire wordt. Jammer wel dat de rijhulpsystemen overijverig aan de bel trekken, al kun je ze gelukkig makkelijk uitzetten.
Deze Santa Fe is meer dan zomaar ‘een nieuwe generatie’ : het is een doordachte SUV met eigenzinnige looks en een functionele binnenkant. Dit is de keuze voor wie binnen de Hyundai-groep wil blijven, maar nog niet klaar is voor de elektrische Kia EV9.