Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Deze vijfde generatie van de Sportage werd ontworpen voor en op ons continent, in het Duitse centrum van Kia, en wordt gebouwd in Slowakije. Voor 2025 staat een grondige facelift gepland. Deze SUV deelt zijn skelet met zijn neef, de Hyundai Tucson. Binnenin is de sfeer modern, met een groot digitaal paneel dat een scherm van 12,3 duim achter het stuurwiel omvat voor de instrumenten, en een centraal exemplaar van dezelfde grootte. Op het vlak van rijhulpsystemen (met onder meer een dodehoekcamera en een parkeerhulp met afstandsbediening) is de Sportage eveneens perfect bij de tijd. Een goed punt ook voor de afwerkingskwaliteit. Het gevoel in het interieur is goed, ook achterin, waar de beenruimte royaal is en de rugleuning verstelbaar.
Onder de motorkap is de keuze groot: er zijn benzinemotoren (150 pk) en diesels (115 of 136 pk). Hun eventuele microhybridisering op 48 volt levert niet veel op qua verbruik, maar de batterij vreet wel 30 liter bagageruimte. Kia biedt ook een zelfopladende hybride (230 pk) en een plug-inhybride (265 pk) aan. Die laatste heeft een theoretisch elektrisch rijbereik van 70 kilometer, maar moet het met 40 liter minder bagageruimte doen. Vierwielaandrijving is beschikbaar naargelang van de versies. Deze SUV weet hoe hij bochten moet nemen, met een zeer rigoureuze voortrein.
Deze Sportage hijst zich naar het niveau van de Europese referenties in het segment. Hij heeft net dat beetje extra dat Koreaanse modellen tot nu toe misten om het Europese publiek voor zich te winnen, maar werd dan ook specifiek voor ons continent ontworpen. En ook al is hij opnieuw duurder geworden, toch blijft de verhouding prijs-kwaliteit-uitrusting interessant.