Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Chinese MG 5 was bij zijn lancering de eerste echte elektrische break op de markt. Hij is 4,60 meter lang, vergelijkbaar dus met een Volkswagen Golf Variant, en kan ondanks zijn grote batterijen uitpakken met een behoorlijke bagageruimte… die weliswaar niet kan tippen aan die van concurrerende breaks met een verbrandingsmotor. Ook de zitruimte achterin scoort onder het gemiddelde, maar desondanks is de MG 5 prima dagelijks bruikbaar voor gezinnen. Qua afwerking is het interieur bekleed met harde kunststoffen, maar het oogt niet ‘goedkoop’. Bovendien is de standaarduitrusting compleet.
Er zijn twee batterijversies beschikbaar: 51 kWh (gekoppeld aan een elektromotor van 177 pk en goed voor een officieel rijbereik van 320 kilometer) en 61 kWh (156 pk en 400 kilometer). In beide gevallen blijft het stroomverbruik binnen de perken. Het veercomfort is ronduit indrukwekkend, zonder dat je het gevoel krijgt aan het roer te staan van een overdreven deinend schip. Deze break vertoont weliswaar geen sportief rijgedrag – de besturing en de remmen missen feedback en de banden bieden weinig grip – maar de wegligging is gezond en efficiënt, met name dankzij het relatief lage gewicht (voor een EV). We merken ook op dat deze batterijaangedreven break standaard wordt geleverd met een driefasige wisselstroomlader van 11 kW. Tot slot: hij kan 500 kilo trekken en 75 kilo bagage op zijn dak vervoeren.
Deze degelijke en goed gebouwde stationwagen is geen hartendief, maar hij is het perfecte aanbod voor gezinnen die op zoek zijn naar een break op batterijen, vooral omdat zijn prijs zo competitief is. Daarmee vormt hij een echt interessante elektrische alternatief voor particulieren.