Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Deze van de Corolla afgeleide SUV positioneert zich tussen de kleine Yaris Cross en de grote RAV4 in, en vlak naast de SUV-coupé C-HR. Binnenin druipt het plezier er niet vanaf: het dashboard oogt somber en niet erg vrolijk. Het omvat een digitaal instrumentenbord van 12 duim, maar de personaliseringsmogelijkheden zijn beperkt. Achterin is de ruimte behoorlijk, zonder meer. Er is geen verschuifbare achterbank, maar de rugleuning kan in twee standen worden versteld. De koffer is functioneel, maar het volume is niet om over naar huis te schrijven.
Deze SUV wordt voortgestuwd door een zelfopladende hybride aandrijflijn (HEV) van 140 of 197 pk, eventueel in combinatie met vierwielaandrijving. De batterij kan niet via een stopcontact worden opgeladen, maar alleen via de benzinemotor en de recuperatie van remenergie. In zuiver elektrische rijmodus kan slechts 1 à 2 kilometer continu worden gereden met een maximumsnelheid van 50-60 km/u, maar de batterij wordt zeer snel opgeladen en het reële brandstofverbruik is dan ook zeer laag. De Corolla Cross is nog minder dorstig op zuiver stedelijke en voorstedelijke trajecten, waar we ook werden verleid door de zachte werking van de versnellingsbak. Bij een actieve rijstijl is het een ander verhaal: deze transmissie laat de motor te veel ‘malen’, die dan een vervelend gereutel laat horen. Het compromis tussen rijcomfort en wegligging is bevredigend.
Op echte minpunten kun je deze betrouwbare (met een garantie van 10 jaar/200.000 km) en zeer zuinige mondiale SUV niet betrappen, maar hij mist dat tikkeltje extra ziel, stijl en verfijning dat de referenties in het segment kenmerkt. Een rationeel en correct geprijsd voertuig, maar een beetje emotieloos.