Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Roadtrip - Strandzeilen met de Toyota Corolla Cross

Geschreven door Olivier Duquesne op

Een warm weekend in juni geeft zin in een tripje naar de zee. Vier vrienden en een Toyota Corolla Cross voor 2 dagen aan de Opaalkust (Frankrijk), met wandelingen aan Deux-Caps en een poging tot strandzeilen.

39.280 €
  • Score redactie /20

De Toyota Corolla Cross is een SUV van 4,46 m lang, die de brug maakt tussen de C-HR en de RAV4. De link met de Corolla is vooral te vinden in het interieur. Het is ook een zelfladende hybride, maar wel met de nieuwste versie van het systeem. Daarmee beschikt hij over een 2 liter-benzinemotor van 152 pk, die wordt bijgestaan door een elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 197 pk. Bij wijze van test nam ik hem mee op weekend met vrienden aan de Opaalkust in Frankrijk voor wandelingetjes langs Deux-Caps, spelletjes tennis, op ontdekking naar een scheepswrak bij laag water, barbecue en voooral om strandzeilen uit te proberen. Vier mannen in een volgeladen hybride, meer moet dat niet zijn voor een roadtrip...

Geen verschuifbare achterbank

Achter de elektrische achterklep gaat een kofferruimte van 509 liter schuil onder de hoedenplank. Dat is dus de ruimte die we ter beschikking hebben voor de tassen en valiezen van 4 personen, de vrijetijdsuitrusting en de zachte koeltas voor het vlees. De rest van de boodschappen, met name voor het aperitief, kopen we ter plekke in Frankrijk. Dankzij een doctoraat in Tetris om de tennistas te doen passen, lukt het om alles in de koffer te krijgen, ook dankzij de soepele rolhoes die wel raad weet met licht uitstekende zachte tassen. 

De koffer gaat dicht, waarmee de bagage nog een beetje wordt samengedrukt. Maar alles past, zonder de rugleuning van de achterbank rechter te moeten zetten (wat in twee hoeken gaat). De twee passagiers achterin nemen plaats zonder al te veel moeite, ondanks een ietwat korte wielbasis (2.640 mm), voor de 150 km tussen westelijk Henegouwen en Wimereux. Het adres invoeren legt een terugkerend probleem bloot. Het aanraakscherm van 10,5 duim toont zich grillig! Je moet hard tikken op het scherm om de letters in te voeren, wat vervelend wordt. Gelukkig zijn er wel knoppen voor de airco en het volume van de radio.

Rijbereik

De door de auto beloofde autonomie met een volle tank ligt net over de 700 km met 43 liter aan benzine. Het gemiddelde verbruik van de auto voor vertrek lag op 5,5 l/100 km, zonder te weten hoe de vorige testrijder met de Toyota Corolla Cross is omgegaan. In theorie bestaat de route naar onze bestemming bijna uitsluitend uit snelwegen. Een file aan de douanepost van Rekkem, als gevolg van een sluiting van de Franse snelweg A22 net voorbij de grens, dwingt ons om het probleem te omzeilen richting de departementale en nationale wegen, om de A25 weer op te rijden richting Duinkerke ter hoogte van Armentières.

De GPS waarschuwde ons ook voor de files in België tussen de invoerder in Vilvoorde en Kortrijk. In Frankrijk horen we echter niets over de verkeersproblemen. Wat wel stoort, is het inschakelen van de cruise control, vooral als er eerder al een snelheid was ingegeven. De knop om de cruise control in te schakelen activeert soms de vorige snelheid, in plaats van de huidige snelheid te kiezen die we willen aanhouden.

Koffiemoleneffect

Het vermogen van de hybride aandrijflijn volstaat om de Corolla Cross met gemak op de snelweg te laten rijden aan 120 of 130 km/u. De acceleraties op de invoegstrook en de hernemingen gaan echter nog steeds gepaard met rumoer van de motor, met het koffiemoleneffect dat typisch is voor de hybrides van Toyota. Het is gelukkig niet zo erg als vroeger, dankzij een zachtere transmissie en de grotere lithium-ionbatterijen onder de achterbank. Maar het blijft een ergerlijk geluid. Vooral omdat het geluidssysteem aan boord weinig doet om de passagiers achterin te plezieren, waardoor die zich zelfs niet op de muziek kunnen concentreren om de Japanse koffiemolen te 'vergeten'.

Jammer, want de zetels zijn wel goed en het onderstel toont zich aangenaam op het snelwegtraject, zelfs in België. Zonder het lawaai van onder de motorkap zou de reis in alle comfort zijn verlopen. Hoewel: het lezen van een USB-stick met muziek ging niet probleemloos, met een wel heel willekeurige shuffle-functie die sommige nummers herhaalde en anderen dan weer totaal vergat. We hebben gezocht, maar we konden niet vinden wat er mis was met de instellingen.

Bijleren met een accent

Na een verkwikkende nachtrust trokken we naar Boulogne-sur-Mer voor een initiatie strandzeilen. De kustweg was in aanbouw - iets wat het navigatiesysteem niet wist, waardoor we opnieuw de snelweg op moesten om de badplaats te bereiken. De parkeercamera's van de Toyota maken het netjes inparkeren kinderspel dankzij het luchtbeeld. Ook het elektrisch manoeuvreren verloopt zeer soepel en gemakkelijk. Het strandzeilen was daarentegen andere koek. Alles verloopt via het roer om te draaien en het zeilkoord om te versnellen of remmen. Ondanks een zwakke wind, was het een geweldige ervaring met onze instructeur Johnny, wiens Pas-de-Calais-accent ongeëvenaard is.

Van stranden naar kliffen

De verschillende geplande activiteiten brengen ons vervolgens langs het Kanaal tussen de stranden en kliffen. De prachtige wegen van deze streek zijn verre van de eentonigheid van de rechte lijnen die we in België gewoon zijn. Van links naar rechts, bergop en bergaf. Helaas zijn de snelheidslimieten, in aanloop naar het zomerseizoen, zeer streng (en misschien zelfs té streng).

Toch lieten een paar stukjes vlakbij Cap Gris Nez en Cap Blanc Nez zien dat de Toyota Corolla Cross op zijn gemak is in bochtige omstandigheden. De remmen werken correct en de hernemingen, hoewel ze niet discreet zijn, verlopen vlot. De besturing is precies, zolang je niet probeert de Japanse SUV te forceren in een situatie die hij niet graag heeft: sportief rijden. En daar verandert de Power-modus bitter weinig aan. Wil je de bochten tussen de twee kapen met het mes tussen de tanden aaneen rijgen, dan neem je beter ander speelgoed mee.

Rikketik

De layout van de Corolla komt terug in zijn Cross-versie. De bestuurder kijkt uit op een digitaal display van 12,3 duim. Je kan het personaliseren om de gewenste informatie te tonen, maar soms moet je verschillende keren op de knoppen op het stuur drukken om te zien wat je wilt. Wat wel praktisch is, is dat de auto aanbiedt om de vensters te sluiten met één druk op de knop wanneer je een snelheid van 70-80 km/u bereikt. Handig bij warme dagen, wanneer je even de tocht binnenlaat om een door de zon opgewarmd interieur af te koelen. De plastiekerige afwerking van de Toyota is gemaakt om lang mee te gaan, maar is daardoor ook vrij sober en zelfs een beetje triest. Zacht zijn de materialen ook niet echt, op de belangrijkste aanraakgebieden rond de bestuurder na. Het resultaat is een vrij goedkoop geluid wanneer je op het dashboard tikt, maar het is wel stevig in elkaar gezet. De bekleding aan de zijkanten van de koffer is echter gevoelig voor krassen.

Nog wat meer bagage mee naar huis

Het handschoenenkastje heeft een behoorlijk volume, maar het neemt wel beenruimte in voor de passagier vooraan, die ook zijn zetel niet in hoogte kan instellen. De passagiers achterin krijgen een bekerhouder voor kleine flesjes in de deur en in de armsteun tussen de twee zetels, maar echter opbergvakken zijn er niet. Vooraan wel, maar ook daar durven we niet spreken van een grote ruimte. Toyota neemt hier duidelijk genoegen met het absolute minimum. Bovendien is de 12 V-stekker in de middenconsole onhandig geplaatst om bijvoorbeeld een Coyote aan te sluiten. We hebben het dan ook zo gelaten.

Voor de terugweg moesten we ingenieus voor de dag komen om de extra flessen mee te nemen die we ter plaatse niet hebben leeggedronken. Dus moest er maar een fles rode wijn in de houder in de bestuurdersdeur en een fles Ouzo bij de passagier. De terugreis naar België verliep echter probleemloos, ondanks het weekendverkeer. Het gemiddelde verbruik kwam neer op 5,6 l/100 km in de Normal-modus. Een uitstekende score, die opnieuw de efficiëntie van de hybridetechnologie van Toyota bewijst.

Ons verdict

De Toyota Corolla Cross heeft net genoeg bagageruimte voor 4 of 5 personen. Voor een grote vakantie met het gezin zou een dakkoffer echter niet misstaan. Onderweg blinkt de SUV uit met zijn zuinigheid. Hoewel het een aangename auto is om mee te rijden, zet hij niet aan om het gaspedaal in te drukken door de valse klank die van de verbrandingsmotor komt onder volle belasting. In de stad en onder de 70 km/u brengt de hybridisatie echter veel souplesse met zich mee. Ook op vlak van comfort en wegligging scoort hij goed. Maar opnieuw: de Corolla Cross is geen dynamische wagen. Het is een zuinige en rustige gezinswagen voor dagelijks gebruik, zonder franjes.

In dit artikel : Toyota, Toyota Corolla cross

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker