Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Toyota Corolla Cross?

Geschreven door Xavier Daffe op

Met de Cross Hybrid zet Toyota de modernisering van zijn SUV-gamma voort en steunt het op de Corolla-benaming die intussen gemeengoed is geworden. AutoGids-journalist Xavier Daffe gaat op zoek naar de meerwaarde van dit model.

47.670 €
  • Score redactie /20

De meer dan 55-jarige carrière van de Toyota Corolla kende hoogtes en laagtes, maar de teller van het aantal verkochte exemplaren staat inmiddels wel op 50 miljoen stuks. En dat zonder SUV-versie! Daar komt nu verandering in, want na de Yaris heeft nu ook de Corolla recht op een zogeheten Cross-variant.

Maar er is meer, want de Toyota Corolla Cross is ook het eerste model dat aangedreven wordt door de vernieuwde Hybrid-aandrijflijn, die meer power wil combineren met een nog lager brandstofverbruik. Wat vond ik leuk en wat jammer na een weekje testrijden met de 2.0 Hybrid AWD? Met als voornaamste vraag: heeft het Toyota-gamma echt een extra SUV nodig?

Leuk Toyota Corolla Cross

Voor mij is deze Cross geen echte Toyota Corolla. Met het koetswerkontwerp is weinig mis, maar de visuele persoonlijkheid van de hatchbackversie en de daarop gebaseerde Touring Sports ontbreekt bij deze SUV. Met een lengte van 4,46 meter is de Cross 19 centimeter korter dan de breakversie van de Toyota Corolla en dat is prettig manoeuvreren in de stad. Die compacte afmetingen doen nauwelijks afbreuk aan de binnenruimte, bovendien.

De wijzingen aan de hybride aandrijflijn van de Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid duwen het systeemvermogen naar 197 pk. De door mij geteste AWD-versie vertrouwt op twee elektromotoren, die vooraan is 111 pk en die achteraan 41 pk sterk. De accu werd compacter, maar levert wel meer vermogen. Samen met de verbeterde efficiëntie moet dat de prestaties verbeteren en het verbruik drukken - ik besloot mijn testweek met een gemiddelde van 6,3 liter per 100 kilometer.
Ik kon vooral de vernieuwde transmissie smaken, want het koffiemoleneffect dat zo typisch is voor een eCVT-versnellingsbak is een stuk beter dan bij de vorige generaties van Toyota Hybrid Synergy Drive.

De rijpositie in de Toyota Corolla Cross is aangenaam, de bedieningselementen zijn goed geplaatst, het interieur telt voldoende opbergvakken en het zicht rondom het koetswerk is goed. Ook het vernieuwde infotainmentsysteem vond ik best aangenaam in gebruik, onder meer dankzij de fysieke knoppen die je ook al rijdend blindelings vindt.

Jammer Toyota Corolla Cross

De koffer van de Toyota Corolla Cross is aan de kleine kant. Het laadvolume bedraagt 433 liter, tegenover 600 liter voor de Corolla Tourings Sports. Nu is het bagagecompartiment wel praktisch ingedeeld en groot genoeg voor dagelijks gebruik, want met neergeklapte achterbank heb je tot 1.337 liter tot je beschikking. Wel jammer dat de achterbank niet verschuifbaar is en dat de laadvloer niet helemaal vlak is. Ook de tildrempel is een 15-tal centimeter te hoog.

Nu we het toch over kleine ergernissen hebben: de centrale armsteun staat te ver naar achteren en laat zich niet verschuiven, waardoor hij waardeloos bleek voor mijn elleboog. Dat is toch beter gedaan in de Toyota Corolla zonder Cross.
Maar het meest vervelende is de prijs. Aan de door mij geteste Premium-versie hangt een prijskaartje van liefst 47.670 euro. Nu kan je die aanschafprijs wel drukken, bijvoorbeeld door een versie met voorwielaandrijving te bestellen. Of door de wat minder krachtige, maar wel wat zuinigere Corolla Cross 1.8 Hybrid te kiezen.

Dus Toyota Corolla Cross

De Toyota Corolla Cross is geen auto waar ik het warm van krijg, maar dat maakt er geen saaie auto van. Gedurende de hele testperiode is het nooit een opgave geweest op achter het stuur te kruipen en ermee te rijden, alsof deze SUV een goed zittende spijkerbroek was.

Deze Toyota Corolla Cross is aangenaam bij dagelijks gebruik en voldoende praktisch, ondanks de wat kleine koffer en wat twijfelachtige modulariteit. Ook aan het stuur vind je snel je draai, waardoor ik de Toyota Corolla Cross als een aangename metgezel ervoer.

Maar je mag niet naar de prijs kijken. Tot je ook de 10 jaar garantie (of 200.000 km) in rekening brengt. Of de 10 jaar wegenwacht... En plots oogt het totaalpakje wel voldoende interessant.

 

Verwante testen

In dit artikel : Toyota, Toyota Corolla cross

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker